Den Kinesiske Mur

Mandagens planlagte tur til den kinesiske mur, blev lige så god som vi havde forventet, den startede dog lidt hektisk, da vi havde valgt at tage en kinesisk rutebus dertil for at spare penge (vi endte med at betale ca 10 kr hver for busturen, RETUR, og her taler vi 2,5 times kørsel hver vej…. vi snød dog osse lidt – men ”neserne” prøver osse at snyde os konstant, så de fik bare igen af egen skuffe)(vi skulle ha givet 150kr pr. snude igennem den billigste rejseagent vi kunne finde).
I disse offentlige transportmidler er der ingen hjælp at hente – alt står med kinesiske tegn, og INGEN ansatte på og omkring busserne kan ét ord engelsk! Heldigvis bruger de samme tal som os, og da vi kendte busnummeret og hvor bus depotet ca. skulle være, fandt vi frem til den rigtige bus, og vi kom endda afsted i god tid (JA TRO DET ELLER LAD VÆRE)…

Vi mødte hurtigt en anden “rundøjet” og faldt i snak med ham (han var fra Australien) – og han var, ganske som vi forventede, osse på udkig efter samme bus. Vi fik rystet et par såkaldte bus-hjælpere af os – det er mennesker som kan meget lidt engelsk, som er ”ansat” til at misvise turisterne. De siger bl.a. busserne er overfyldte ( selvom der stadig er en time til den skulle komme ). Hvis man så ikke hopper på det, anviser de en forkert vej til de offentlige busser, så man bliver gelejtede lige i armene på pirat busserne alligevel.

Her gælder det om at have læst grundigt på lektien inden, her kommer vores ”Store Kloge Bog” (Lonely Planet) igen ind i billedet.

Picnic på den kinesiske mur

Vi fandt frem til bustationen og lidt efter lidt kom flere og flere vestlinge til. Vi faldt, ud over australieren, osse i snak med to piger fra Holland, der havde taget den transsibiriske jernbane helt fra Europa hertil – og som skal på nærmest nøjagtig samme tur som os igennem sydøst Asien. Og vi mødte et italiensk par, hvor pigen osse skal på en identisk tur som os (hendes kæreste rejser kun med hende rundt i Kina), og 2 amerikanske gutter, hvoraf den ene har studeret kinesisk i 9 år, og været her 5 gange.

Det kom vi alle til at nyde godt af i løbet af dagen – da han både læste, skrev og talte kinesisk. Bussen kom en halv time senere end forventet, men den kom og kørte os det rigtige sted hen – til Mutianyu (da der er flere forskellige steder at tage hen, for at se muren – og dette skulle være det bedste omkring Beijing).

Den kinesiske mur map

Kort over det område af muren som vi besøgte

Den kinesiske mur ved Mutianyu har 22 vagttårne, ca. en for hver kilometer.

Muren, med plader i granit, er 22 km lang, syv til otte meter høj og fire til fem meter bred.

Denne del af muren ligger 80 km fra Beijing centrum.

Der går en kabelbane (skilift) det sidste stykke op derop og ned. Nedad kan kan også tage rutchebanen.  Det gjorde vi.

Den strækning man kan se af muren her, svare til ca. 1/4 af hvad vi gik denne dag

Vi har lavet en lille video fra turen på muren, så det vil vi ikke fortælle så meget om her, men nævnes skal det lige, at det er ubeskrivelig flot, og imponerende at tænke på hvad det har krævet at bygge denne 5000 km lange fæstningsmur.

Turen hjem gik mest med at hvile vores slidte kroppe, 4 timers konstant vandren op og ned af trapper sætter sine spor i bentøjet – osse dagene efter – Lisbeth går stadig som en and, her 3 dage efter… Vi fik dog osse udvekslet mail adresser med de andre backpackere.

Da vi kom hjem havde Tanya lavet thailandsk aftensmad til os, og O.K. havde knappet en god flaske vin op ;-). Efter maden og et par glas vin, gik vi i høkasserne og så en film.

Vores første Thai middag nogensinde - og nok langt fra den sidste!

Vores første Thai middag nogensinde – og nok langt fra den sidste!

Hot pot

Tirsdag trillede vi først ud af kasserne ved 13 tiden, hvorefter vi var med Tanya på restaurant og få “hot pot”, hvilket er ligesom dansk fondúe, bare med kogende suppe istedet for olie, det er meget brugt her – osse som morgenmad… Vi fik lavet lidt video redigering og til aften var vi på italiensk restaurant og spise.

Hot pot - og det er altså noget man spiser!

Hot pot – og det er altså noget man spiser!

I går onsdag skete der igen lidt, vi var blevet inviteret med Tanya hjem til en af hendes veninder til middag – de er en større flok thai piger der alle bor her i Beijing – med deres mænd, som tjener rigeligt til at pigerne ikke behøver arbejde, så de mødes flere gange i ugen og laver mad sammen til middag, går på café, shopper osv.

Anden thai middag på 2 dage.

Dette blev en noget speciel oplevelse, for på trods af at veninden bor ca. 5-10 minutters gang herfra, så blev vi hentet af en af de andre pigers privat chauffør (næsten alle rige i Beijing har privat chauffør og STORE dyre biler).

Alle de hjemmegående "Thai-koner"

Alle de hjemmegående “Thai-koner”

Vi blev taget rigtig godt imod, og fik efter lidt tid serveret en nudel suppe med diverse i – vi spiste stille og roligt af det, både fordi vi ikke anede hvad vi spiste, men osse pga. at spise redskaberne igen bestod af pinde (vi bliver så småt bedre til det  :-/)
Der var både fiskeboller og gris i suppen, og ud fra de uskrevne danske regler om, at når fisk smager af fisk, så er det ikke for godt eller frisk – måtte vi desværre konstatere at dette var tilfældet…

En papaya-salat blev osse sat på bordet, denne var kogt sammen med hele krabber, hvilket fik den til at lugte og smage så forfærdeligt af gammel krabbe, at hele suppen næsten var på vej retur – Lisbeth måtte levne selvom vi kun fik, hvad der svarer til hvad der kan være på en spiseske… Puuu og føj!!!  Pigerne var dog rigtig søde, og sagde at deres mænd heller ikke kan lide denne salat, så det var helt ok. Mændene forresten, kommer fra hele verden, ingen er fra hverken Kina eller Thailand, men Frankrig, Dk, Sverige, USA og New Zealand.

Lisbeth med en af Thai pigerne 2 md. gamle datter

En af de andre piger fra frokosten – holder en stor fødselsdags fest på lørdag hvor vi osse er inviteret med. Til denne fest er der kinesisk påklædnings tema. Efterfrokosten tog vi (Tanya, Lisbeth og jeg) ud for at shoppe kinesisk tøj (alle pigerne til festen skal komme i hver deres farve, bestemt af fødselaren – Lisbeth skal komme i rød, Tanya i hvid). De fandt hurtigt 2 kjoler, og efter lidt afpresning, fik vi sælgeren presset fra 280 kr. pr. stk. til 160 kr. for dem begge.

Jeg fik en slags jakke/skjorte til 70 kr. fra en startpris på 350 kr. Stedet hvor vi handlede, er et stort 5 etages “shopping” center, men indrettet som et stort kræmmermarked, og alle sælgerne her, opfører sig præcis som hvis man er i Egypten eller Tyrkiet… De hiver og flår i en og råber og skriger efter alle potentielle kunder…: mister you want t-shirt original dolce gabbana superdry tommy hilfiger you need jeans diesel g-star maybe you want chinese stile… osv osv osv…

Salúd bar, hvor vi mødtes med de Hollandske piger - som viste sig at være et par.

Salúd bar, hvor vi mødtes med de Hollandske piger – som viste sig at være et par.

Vi tog herefter metroen til en bar i den anden ende af byen, hvor vi via mail havde aftalt, at mødes med de to hollandske piger som vi mødte på muren. Vi ankom right on time – kl. 17, og blev dejlig overrasket over at finde ud af, at de havde happy hour til kl 19 (køb 2 øl, betal for 1 = 20 kr.)

Dagens aftensmad - friteret kartoffel på spyd

Dagens aftensmad – friteret kartoffel på spyd

Pigerne kom 3 minutter senere, og vi faldt hurtigt rigtig godt i hak med dem, så vi hyggede os hele aftenen, og en del af natten, vi tossede lidt rundt i gaderne og fik nogle billige øl (de kendte et sted hvor man fik 600ml øl for 8 kr.) That we like!

Afsluttede den "våde" aften(nat) med, at give et nummer sammen med en af de forbigående gademusikanter.

Afsluttede den “våde” aften(nat) med, at give et nummer sammen med en af de forbigående gademusikanter.

Vi sluttede natten af på en McD. og tog herefter en taxi hjem. Chaufføren var ikke klar over hvor vi skulle hen (igen ingen engelsk kommunikation overhovedet – kun tegnsprog), selvom vi havde adressen med på kinesisk, det lykkedes ham dog til sidst via hans gps på mobilen, at finde frem til stedet, men med en mindre omvej. Lisbeth mente at det var hans egen skyld at vi ikke ville betale fuld pris, så hun stak ham 28 kr, selvom taxameteret stod på 34, samtidig med hun højt og tydeligt sagde en masse ord lige efter hinanden til ham på engelsk, og så meget sur ud. Det virkede – han nikkede skamfuldt og tog pengene samtidigt med han lignede en underkuet hundehvalp…

Fakta om Beijing

Beijing var den største by i verden før 1828.

Her er Beijing sammenlignet med København i samme størrelses forhold.

Kbh Map

Beijing map

I det centrale Beijing boede 1. januar 2007 ca. 7,6 milioner mennesker. I Beijings omegn boede 17,43 milioner mennesker, hvoraf 12 milioner var registrerede som permanet indbyggere, og resten, 5,4 milioner var vilkårlige indbyggere (liudong rénkou). Arealet af Beijing omegn er cirka lige så stort som hele Belgien.