Shanghai

Høj hastighedstog!

Onsdag 25. Sept.

Det var dagen hvor vi udskiftede Beijing med Shanghai. Steg på et høj-hastighedstog på Beijing banegård kl 23 og ankom til Shanghai banegård 4 timer og 50 minutter senere. En tur på 1318 km med en gennemsnitsfart på 300 km/t – jeg tror det er 3 gange hurtigere sammenlignet med et dansk tog. Og komforten og støjniveauet 10 gange bedre – en behagelig blød tur, hvor toget ikke rystede en eneste gang, ligesom de danske tog.

Højhastighedstoget mellem Beijing og Shanghai

Højhastighedstogene mellem Beijing og Shanghai

Og ikke at forglemme – toget afgik og ankom på klokkeslæt, ikke et minut for sent ! Og prisen var ca 500 kr pr billet. Tag jer sammen DSB..

Planlægning trætter!

Vores hostel i Shanghai for de første par nætter.

Vi fandt vandrehjemmet, vi havde forudbestilt, der lå 1 minuts gang fra metro-stationen, chekkede ind og gik op på værelset. Da vi åbnede døren til værelset var det som at få et slag i hovedet. Det stank, to vægge havde store vandskader, så det lugtede af mug. Men vi havde vort eget værelse med stor dobbeltseng, aircondition, internet og 2 vinduer ned til gaden for ca 250 kr for 2 nætter.

"Street food", eller gademad på dansk er meget udbredt, da det er ekstremt billigt

“Street food”, eller gademad på dansk er meget udbredt, da det er ekstremt billigt

Aftenen brugte vi til at se os omkring i nabolaget og prøve noget lokalt gademad som aftensmad. Det kostede 14 Yuan ca 12 kr for os begge.

Hvilken nudelret skal vi vælge?

The French Consession

Vi fik en god nattesøvn selvom vi måtte have vinduerne åbne på grund af lugten. Men trafikstøjen og en masse myggestik vækkede os temmelig tidligt.

The French consession

Dagen gik med at slentre rundt i et område nær ved, der blev kaldt ”The French Concession” (Det franske Område). Det var flot lavet, som at være i Sydfrankrig, med små gader og hyggelige cafe’er. Og en masse madboder på gaden, som vi prøvede lidt forskelligt af. Vi fik begge morgenmad for 5,2 Yan (4,5 kr), så det er MEGET billigt. Maden smager faktisk af mere her end på de fleste restaurantervi har prøvet, hvor det er 5-10 gange dyrere.

Efter at have gået rundt hele eftermiddagen, kun afbrudt af en lur i en park, købte vi noget ”gademad” og nudelsuppe. Vi spiste på værelset og gik tidlig i seng og så en god film.

Planlægning trætter.

Fuld oppakning!

Næste dag, da vi havde fået ”gademad” som morgenmad gik vi til banegården for at købe billet til næste distination, Guilin. En rejse på 1621 km til 677 Yuan ca. 600kr for os begge. Vi havde store problemer med at gøre os forståelige overfor billetdamen, der ikke kunne ET ord engelsk. Men det lykkedes os at lave nogle gode tegninger så nu håber vi at vi har fået de rigtige billetter købt.

Ved et museum..En sædvanlig arbejdsdag..!! Det er helt almindeligt, at se kinesere sove alle steder.

Det er helt almindeligt, at se kinesere sove alle steder.

Vi tog alle til ”The French Concession” og fandt en passende bar til et par øl. Det blev til flere og vi havde en god aften men kom hjem til rimelig tid.

Vi forlod vandrehjemmet kl. 12 for i dag skulle vi prøve en ny form for overnatning kaldet “Couchsurfing”   ( bedst oversat som sofa lån). Vi tog undergrundsbanen hen til vores vært, Angela fra Taiwan. Vi fandt hendes bopæl ( efter at have gået forbi et par gange) og fik en hurtig snak med hende, før vi skulle videre ud i byen og mødes med vores venner fra Danmark, Annette og Jannik. De var lige ankomme her til morgen og skulle også besøge Janniks bror og hans ven.

Forældre mødes for at "sælge" deres voksne børn.

Forældre mødes for at “sælge” deres voksne børn.

Vi aftale at mødes næste dag i Folkets Park, hvor vi havde hørt at der var en slags dating (stævnemøder). Det er åbentbar forældre fra hele Shanghai der på sedler reklamerer for deres børn/ unge. Sedlerne beskriver hvor meget de tjener, deres højde, vægt, uddannelse osv. Nogle har endda billeder med.. Så parken er bogstavelig fuld af forældre der ønsker deres børn gift. Virkeligt mærkeligt at det er forældrene der ser bejleren/ bejlerinden først, og udvælger en dreng eller pige.

Tro kopi af Shanghai

Efter denne usædvanlige oplevelse tog til en by-udstilling og så en stor model af Shanghai. Ganske imponerende og spændende.

Anette & Jannik ved "the Bund"

Anette & Jannik ved “the Bund”

Vi tog til bydelen ”The Bund” som er Shanghais største turistattraktion. Byens centrum i kolonitiden, nu centrum for alverdens handel, hvor formuer bliver skabt og tabt. Bydelen består af store banker og handelshuse, sammen med et stor restaurant område og byens mest exclusive forretninger og hoteller. På den anden side af kanalen er der udsigt til Pudong’s skyskraber, som er den nyeste bydel i Shanghai.

Flotte gamle kinesiske bygninger.

Uheldigvis regnede det lidt, men vi var forberedte. Ellers har vejret været fint, ikke for varmt, ikke for koldt, 25-28 grader.

Vi tog til bydelen kaldet ”Chinatown”, med de gamle traditionelle huse, meget flotte. Der var mange mennesker og ærlig talt, det virkede meget turistet.

Yuyuan Garden

Vi havde læst om Yuyuan Garden (en park) og mente det var et besøg værd. Det ville have været flottere om foråret, men den var stadig flot og imponerende da vi besøgte den.

Tosser i Yuyuan Garden

"Trimmer" bonsai træer!

“Trimmer” bonsai træer!

Nåååååå hvor sødt...

Nåååååå hvor sødt…

Nanjing Road

Nanjing road, Shanghai's største shopping gade.

Nanjing road, Shanghai’s største shopping gade.

Efter parken gik vi til Shanghai’s største indkøbsgade, Nanjing road, bare for at kigge. Alt var stort, der var neonlys og reklamer overalt, store TV skærme og et menneskemylder uden lige. Præsic som andre storbyer, så vi var alle enige om at komme væk derfra så hurtigt som muligt.

En sidegade til Nanjing - pigen i den røde bluse skærer fisk direkte på asfalten. Sådan var hygiejnen desværre mange steder.

En sidegade til Nanjing – pigen i den røde bluse skærer fisk direkte på asfalten. Sådan var hygiejnen desværre mange steder.

Vi skulle mødes og spise sammen med Janniks bror, Jabob, og vennen Bo på en ”hotpot” restaurant. Der var en lang kø da vi kom derhen så vi ville finde et sted at få en øl i ventetiden. Vi fik fortalt at der var et sted lige om hjørnet, men når storbyfolk siger det, kan det godt være et par kilometer væk. Så vi var godt tørstige før vi endelig fandt frem til baren.

Vi gik tilbage og fik alle seks noget at spise. Betjeningen på restauranten var det bedste vi have mødt i Kina indtil nu. Denne her restaurant havde faktisk betjening !! Senere på en pool bar og til sidst endte vi på en bøssebar…  Det var en skæg og anderledes aften.

Zhujiajiao

Søndag mødtes vi igen med Annette & Jannik og tog til en lille by 30 km udenfor Shanghai, kaldet Zhujiajiao. Den er kendt som “Shanghais Venedig”, en kanalby med en masse gamle bygninger og markeder fra Ming og Qing dynastierne. Byen var stille og rolig, noget vi værdsatte rigtig meget efter 3 uger i store byer.

Zhujiajiao - "Shanghais Venedig"

Zhujiajiao – “Shanghais Venedig”

Vi lejede en turbåd med fører og tog en sejltur på floden. Så fandt vi en nydelig restraurant, men ingen talte engelsk. De havde godt nok et menukort på engelsk, men med dårlige beskrivelser. Der var vel 5-6, der arbejdede i restauranten, det var vist en familie.

Så snart vi havde fået menukortene, stod de alle omkring vores bord og ventede på at vi bestilte! Mærkeligt, men det er faktisk ikke første gang det er sket.

Det lykkedes med kropssprog at forklare dem at vi ikke var klar endnu. Vi ville bestille på kinesisk for at være sikker på hvad vi bestilte. Det tog os 5 minutter med ordbogen at få bestilt ris og bagefter gik der meget tid med at bestille soya sovs m.m.

Små hyggelige kanaler

En ældre mand kom til vores bord og spillede på et gammelt kinesisk strenge-instrument. Erik prøvede at lokke mig til at spille på det, men det ville jeg kun hvis Erik ville danse til, når jeg spillede. Musikeren forventede helt sikker lidt penge for spilleriet. Men Anette ville godt betale ham, hvis jeg og Erik ville optræde. Jannik spurgte straks om jeg måtte prøve at spille på instrumentet. Vi optog vores optræden på video.

Vores udsigt fra restauranten.

Video af vores lille optræden!

Vi tog bussen hjem om eftermiddagen. Der er altid en chauffør (heldigvis) og en billet- dame på busserne. I Kina er der job i alting, sådan holder de arbejdsløsheden nede. Lige som vi skulle til at få os en lur i bussen, startede billetdamen og en mandlig passager at diskutere. Om hvad vidste vi ikke, men udfra tonen var de i et verbalt slagsmål.

Begge var meget vrede, man skulle tro de var alene i bussen, men bussen var helt fuld. De råbte ad hinanden og på et tidspunkt gik manden op til damen og havde hånden meget tæt på hendes ansigt. Vi troede han ville slå hende, men de fortsatte diskussionen et stykke tid inden de pludselig stoppede, vist uden nogen afgørelse. Det undrede os at overhovedet ingen af de andre passengerer reagerede på det.

Gademad på vej hjem!

Vi kom sikkert tilbage til Shanghai og skildtes med Anette og Jannik. Gik ned i byen for at besøge vores vært, Angela, på hendes arbejde på Louis Vuitton. De havde lige genåbnet forretningen så der skete en masse.

En af de mange Louis Vuitton butikker i Shanghai- men her arbejdede vores vært, Angela

Næste morgen havde Anglea lavet morgenmad til os, med små brød, pølser fra Taiwan, hjemmelavet boller og varm soyabønne-mælk. Vi var lidt betænkelige med mælken, men tøvede med at smage det men det smagte faktisk overraskende godt.

Lotus blomster er en meget normal spise i Kina

Vi tog en gåtur ned til Suzhou floden. Kan nogen huske skandalen med landmænd, der smed døde grise i floden ? Det er den flod. Vi ville købe ind til dansk aftensmad dagen efter, så Angela tog os med til et lokalt marked. Vi havde jo set kinesiske markeder før; kødet er ikke i køler og i vil ikke tro, hvor beskidte borde, knive og skærebrætterne er. Og man ved ikke hvor lang tid kødet har været ude af køledisken og hvor mange mennesker der havde rørt ved det. Vi var enige om at her ville vi ikke handle ind. Grøntsager, frugt og mad i poser kan man godt købe her. Det er billigere end i normale butikker, men man skal huske at vaske det grundigt.  Angela grinede af os, fordi vi var så chokerede og kunne ikke forstå at sådanne markeder ville være blevet lukket i Danmark.

Frokost med Angela

Vi tog hen og fik frokost sammen med hende på hendes favorit restraurant. Hun bestemte vores retter, så vi prøvede en masse forskellige Shanghai specialiteter. Vi nød at have god tid til at smage alle de små retter.

Aftensmad hos Jacob og Bo

Til aften tog vi hen til Jakob og Bo’s lejlighed, en stor penthouse-lejlighed på 20. etage. Jannik og Anette  og 3 andre fyre ( 1 fra Kina, 2 fra USA) og deres chef Anton kom også. Vi havde en dejlig sjov nat med masser af mad og drikkevarer.

Bo og den fede udsigt fra tagterassen

Brødrene Jakob og Jannik

Drikkevare blev der ikke sparet på!

Næste dag købte vi ind i et normalt supermarked, Carrefour. I løbet af et par timer havde vi fundet hvad vi skulle bruge. Nogle grøntsager havde de ikke, men så havde de så mange andre vi ikke kendte. Dem købte vi nogle af i stedet. Vi lavede 3 danske retter som vi serverede for vores vært og hendes veninde, Evelin. Angela og Evelin havde mødt hinanden i Frankrig, hvor de læste sammen. Så de var meget internationale og gode til engelsk. Annette og Jannik var der også.

Middag hos Angela

Retterne var tun-pasta salat, asparges med bacon, kammuslinger med hvidløg, frikadeller, kogte kartofler og pandekager med is. Angela havde aldrig prøvet at lave pandekager, det syntes hun var rigtig sjovt. Igen en dejlig aften, uden ret meget alkohol, hvilket var rart.

I går d. 2. oktober slappede vi af og var hjemme i lejligheden hele dagen. Erik vaskede vores tøj og gjorde rent i Angelas lejlighed, som en slags tak for logi. Jeg skrev på computer det meste af dagen. Jo Erik har rigtig været min ”huskælling” , ha ha …
I dag rejser vi med tog til Guilin, hvor vi vil være nogle dage og derefter til Yangshuo. Vi glæder os til at komme væk fra den storbyen og i stedet ud på landet og se noget af Kinas natur…