Smukke Yangshuo

Søndag 6. Okt.

En diset varm morgen forlod vi vandrerhjemmet i Guilin mod Yangshuo. Leah og en anden pige (Livia fra Schweiz), skulle samme vej, så vi delte en taxa til busstationen og fulgtes i bussen på den 1 ½ times lange tur sydpå.

Afgang mod Yangshuo

Vandrerhjemmet Cozy Garden i Yangshuo lå en smule uden for byen, men på dette tidspunkt var vi meget opsatte på at komme til et roligt sted. Der var en halv time gang derhen og det var lige som forventet. Stille og fredfyldt hørte kun lyde fra insekter,fugle og frøer og så havde vi en fantastiske udsigt over limestone bjergene. Vi reserverede en 4 sengs sovesal, og heldigvis kom Leah i samme rum som os.

Terrassen på vores hostel

Den første dag startede vi langsomt ud med leje cykler og få en svømmetur. Da vi kom ned til floden efter nogle stejle trin var udsigten fantastisk. Der var disse massive kalksten bjerge langs floden, og så vidt øjet kunne se, det var bare ren natur, virkelig særprægede omgivelser. Vi var helt alene der (Erik, Leah & jeg), bortset fra en gravemaskine på den anden side af floden, der larmede faktisk meget. Men vi fik os en smuk svømmetur, og følte os som nyfødte bagefter.
Vi cyklede ind til byen, kun 10 min væk, kiggede os om og sammenlignede priserne på alle de forskellige aktiviteter.

Fantastisk udsigt fra Cozy Garden.

Første svømmetur siden vi startede på vores rejse!

Vi fandt en pæn lokal restaurant med rimelige priser og fik frokost. Vi er begyndt godt at kunne lide kinesiske dumplings. Det er bare dampet wonton-dej med forskellig fyld. Lækkert !

Vi skulle mødes med Livia på Monkey Janes tagterrase, perfekt timet. Vi kom lige da “happy hour” startede. Sikke en tilfældighed! Vi overværede solnedgangen derfra, mens vi aftalte hvad vi sulle lave de kommende dage.

Hjemmelavet "babybjørn"

Hjemmelavet “babybjørn”

Da det blev mørkt gik vi ind til bycentrum, som var helt overfyldt med kinesiske turister( det var den sidste dag i den kinesiske ferie). De mange mennesker blev hurtigt for meget for os , så vi spiste noget hurtigt ”gademad”, og fandt en stille bar bagefter.

Da vi kørte hjemad på vores cykler, var det blevet rigtig mørkt og den sidste del af vores cykeltur, blev næsten for spændende, for der var ingen gadebelysning, og vi havde glemt vores pandelamper.

Men vi var meget heldige, lige da vi kørte ud af gadelampernes skær, dukkede der en bil op bag os. Og han blev bag os og lyste for os hele vejen til vandrerhjemmet. Jeg tror ikke, jeg nogensinde har kørt så hurtigt på en cykel, for vi var bange for at han ville overhale os. Så ville vi ikke være i stand til at se vejen. Vi kunne selvfølgelig have trukket cyklerne, men det ville ikke have været så spændende og hæsblæsende.

Den sidste person i vores soverum blev en fransk fyr (Olivier), der var kommet, da vi kom tilbage. Han var villig til at slutte sig til os den næste dag på en bambus-tømmerflådetur og  en cykeltur.

Solnedgang over Yangshuo

Mandag 7. Okt.

Vi lejede cykler og vandrerhjemmet arrangerede en bamboo-tømmerflåde til os. Vi hentede Livia og så var vi alle klar til afgang.

Vi fik en stor tømmerflåde, der kunne tage 14 personer, men vi var kun os 5 . Den havde motor på, så det var egentlig ikke en tømmerflåde, men det var den eneste båd, der kunne have os og vores cykler med. Vores kaptajn var en venlig engelsk talende kinesisk fyr, og anden ”kaptajnen” var hans 5 årige søn.

Oliver og Erik, inden vi blev genforenet!

Oliver og Erik, inden vi blev genforenet.

Mens vi sejlede ned ad floden startede han en lille fest ombord med virkelig højt musik, alle former for kinesiske klub musik og selvfølgelig “Gangnam style”. Det var faktisk bedre end lyden fra motoren, så vi nød det og morede os over ham og hans dansende søn.

Lokal fisker

Landskabet var forbløffende og betagende, og du bare aldrig træt af at kigge ud i horisonten, og på alt de smukke bjerge. På flodbredden så vi en flok vandbøfler, fiskernes fiskebure og deres hytter.

Vi stod af i Liugong med vores cykler, og havde frokost på den eneste restaurant i byen, lige ved floden. Jeg bestilte en tang æg suppe (ved en fejltagelse). Jeg troede, det var med nudler. Men det var kun æg og tang , som ikke var skyllet ordentligt, så det smagte virkelig dårligt – som at stikke tungen ud af vinduet. Så det kan ikke anbefales at prøve. Senere opdagede jeg at suppen er på de fleste menukort på restauranterne. Ulækkert!

Æg og tang suppen

Vi cyklede gennem bjergene og en masse små landsbyer. Vi passerede en slange på vejen, den var i live, men rørte sig ikke, vi kunne se , at den var blevet kørt over. Så vi stoppede og hjalp den ud fra dens elendighed. Erik kastede en stor sten mod den et par gange, indtil vi kunne erklære den død. Én mindre slange at være bange for, men selv om det var en slange, var det slemt at se den lide

Fantastisk natur

Denne fyr ville meget gerne have haft penge for at vi tog billede af ham, men vi blev enige om at gøre ham berømt på internettet i stedet for :-)

Denne fyr ville meget gerne have haft penge for at vi tog billede af ham, men vi blev enige om at gøre ham berømt på internettet i stedet for 🙂

Vi cyklede videre et par timer før vi kom til vores næste planlagte stop – “Gold water Caves” eller “Hulerne med Guldvand”. Der var både mudderbade og varme kilder. Vores guide tog os på en lille tur ind i hulerne. Vi kom til et meget lille hul og guiden spurgte om nogen turde kravle igennem det. Det gjorde tapre Erik selvfølgelig, selvom han næsten ikke kunne komme igennem. Når man først er kravlet ind er der ingen vej tilbage. Vi gik om til den anden side, hvor han kom ud og seriøst, hullet var ikke større end ham. Godt gået.

Derefter gik vi mod mudderbadet, det var en sjov og anderledes oplevelse. Næsten som Det Døde Hav i Israel, hvor du flyder nemt på grund af det høje saltindhold. Dette var blot tykkere og det var en ubeskrivelig underlig følelse. Vi følte absolut at vores hudceller var renset bagefter. De varme kilder var også dejlige.

På vejen tilbage til Yangshuo på cykel klarede vi os fint i den travle trafik, det kommer meget an på hvem der er størst og højest. Og bare at følge trafikken og ikke stoppe op. Hvis en bil er parkeret lige foran dig, bare kør udenom , fordi trafikken bag dig forventer at du gør det. Folk går meget på gaden og du skal bruge ringeklokken eller råbe højt, så folk ved, at du er lige bag dem. De vil ikke flytte sig til siden, men de ved, du er der. Helt sjovt, når du først kommer ind i det.

Vi kørte direkte til Monkey Janes tagterasse bar, og fik hvad vi fortjente efter en dag fyldt med aktiviteter: En iskold Tsingtao øl! Og et godt sted at se solnedgangen fra igen.

Middag fik vi på samme restaurant som frokost dagen før. Vi vidste det var godt og alt var hjemmelavet.

Yangshuo "banden"

Yangshuo “banden”

Video fra vores “Boat’N Bike” tur

Tirsdag 8. Okt.

Tidligt om morgenen lejede vi en scootere fra vandrerhjemmet og hentede Livia. Vi havde en rute, som vi skulle følge ellers ville vi fare vildt. Paul, vores vært, fortalte os, at når vi var i tvivl og der var mulighed for at køre til venstre eller højre, skulle vi altid vælge højre, så ville vi ikke fare vild !! Det gjorde vi så.

DCIM102GOPRO

Vores første stop var ved en te-plantage. Vi kom så tidligt at de knap havde åbnet endnu, men der var en ung pige som var glad for at se os, og fortalte os lidt om plantagen.

Vi ønskede ikke at betale for en rundtur, da vi allerede havde set træerne. Hun inviterede os til en såkaldt te-ceremoni, som vi gik med på.  Før vi smagte teen, var der en masse forskellige ritualer, som vi skulle igennem. En af dem var at vække te-bladene med varmt vand. Det mærkeligste var, da hun endelig havde lavet te og hældt det i vores kopper, tog hun straks  kopperne igen, og hældte teen ud på sit te-lykkedyr (en træfigur af en frø på hjørnet af hendes bord). Tilsyneladende betyder det held og lykke. Vi kikkede på hinanden, og vidste ikke, om vi skulle grine eller græde.  Det var så mystisk!
Til sidst fik vi smagt på te’en, og det smagte ikke som te vi kender, men mere som den tang/æg suppe jeg fik dagen før. Men vi tvang os til at drikke det, og lade, som vi nød det, og mindede hinanden om, at det var gratis.

Video fra te ceremonien

Te plantage

Vi mødte næsten ikke andre turister den dag på vores vej gennem bjergene, små landsbyer og store marker. Det var en fantastisk og uberørt del af Kina, og vi nød det meget. Erik lod mig endda køre noget af vejen, hvilket er ”et stort skridt for menneskeheden !”

Transport af bambusflåder

Vi stoppede ved en bro (kaldet Dragon Bridge & Moon Bridge) fordi Erik, Lea og Olivier ønskede at hoppe ud fra den, jeg turde ikke. Jeg ville bare tage en svømmetur. Efter mange overvejelser sprang de seje fyre, og den endnu sejere Leah (Oliver og Erik gjorde det to gange). Der var omkring 8-10 meter ned.

Video fra vores hop!

Om  aftenen var vi til et meget berømt og velkendt show kaldet “Impressions of Sanilje”. Et vand show, hvor de bruger deres unikke omgivelser (kalksten sceneriet), og der var omkring 600 aktører. Vi var imponeret de første 5 min, og et par gange i løbet af showet, men kun for en meget kort periode. Der var ingen historie i showet, det var bare forskellige scener der ike hang sammen, det havde absolut ingen handling, og musikken var bare søvndyssende. Vi var overraskende imponeret over hvor kedeligt det var, selvom de havde de bedste muligheder i verden for at lave et godt show, formodede de stadig at ødelægge det.
Vi havde virkelig høje forventninger men 4 af os gik væk meget skuffede, mens 1 syntes, det var den bedste, hun nogensinde havde set. Måske handler det hele om de forventninger man har, eller måske var det bare et ringe show.

Jeg & Erik gik ud for øl / drinks bagefter, og endte med at finde et sted, hvor vi kunne ryge vandpibe (shisha), og havde en hyggelig aften der. Denne aften havde vi husket vores pandelamper, så vi ikke skulle bekymre os om at cykle i mørke. Vi kom hjem omkring 01:00.

Scooter tosserne!

Video fra scooterturen

Onsdag 9. Okt.

Sov godt og stod først op til middag. Denne dag var hviledag, og tid til at samle alle vores indtryk fra de sidste par dage.
Vi  undersøgte lidt forskelligt om vores næste destination, som skulle have været Yunnan provinsen, men vi ændrede planerne, fordi vi ønskede at se panda-reservatet og avlscenteret i Chengdu. Vi har stadig ønske om at besøge Yunnan provinsen, men vi kan gøre det på vej sydpå igen.
Erik tog ind til byen for at købe tog billetter til os til Chengdu, men kontoret var desværre allerede lukket.
Vi blev enige om at rejse videre den næste morgen, og håbede, at der stadig ville være nogle sovekabine tog-billetter ledige.
Det var vores sidste nat i Yangshuo, så vi besluttede at spise på vores favorit lokale restaurant, sammen med Lea, Olivier & Livia (og en fyr, hun mødte).

Vores favorit restaurant i Yangshuo

Vi tog hen for at ryge vandpibe igen, og efter et stykke tid blev både Erik & jeg utilpasse, så vi besluttede at køre direkte tilbage til vandrerhjemmet.

Hele natten blev vi mere og mere syge, og ingen af ​​os fik sovet ordentlig, vi tilbragte det meste af tiden på badeværelset. Vi havde helt sikkert fået madforgiftning og endda fra vores “foretrukne” restaurant. Vi havde alle delt de samme dumplings, og Olivier blev også syg, men ikke så meget som os. Leah blev overhovedet ikke syg. Men var meget bange for at blive det.

Aftensmaden som skulle vise sig, at give os STORE problemer

Torsdag morgen blev vi meget hurtigt enige om, at vi IKKE var i stand til at rejse idag. Så det var heldigt, at vi ikke fik togbilletter dagen før, fordi biletterne ville ikke kunne refunderes.
Og faktisk også heldigt, at vi begge var syge, det gør det mere forståeligt, når vi føler det på samme måde.
Om eftermiddagen tvang vi os selv til en svømmetur. Det var forfriskende, men vi følte os stadig opbrugte.

Tid til at sige farvel til Lea, som vi har været sammen med en uge og Olivier, som vi tilbragte 4 dage sammen med.

Vi havde soverummet for os selv, og fik alle vores ting pakket, klar til at rejse dagen efter.
Vi gik i seng med krydsede fingre, for at vi var helt på toppen næste dag.