Jul & fødselsdag i Bangkok

Søndag 22 december

Flyveturen til Bangkok var meget kort. Vi var nødt til at flyve ind i Thailand (selvom en bus fra Siem Reap kun tager 6-7 timer og er meget billigere) fordi vi får 30 dage visum, når vi ankommer med fly og kun 15 dage, hvis vi krydser grænsen over land. Så det måtte vi gøre for at få mere tid i Thailand. Vi tog sky-train’et fra lufthavnen ind til byen. Heldigvis skulle vi bo i det område, hvor togene kører til, Sukhumvit road.
Der er tilsyneladende ingen moderne transport til den vestlige side af byen, hvor Khao San road, Golden Palace, Wat Pho osv. er placeret. Offentlige busser kører mellem områderne, men de er i meget dårlig stand og svære at finde. Så de fleste turister bruger tuk-tuks eller taxier for at komme rundt i byen, hvor toget ikke går.

Bangkok hotel suk 11

Vores første hotel i Bangkok

Af hensyn til Jul og højsæson for turister i Bangkok, havde vi reserveret et værelse på forhånd. Vi gav hinanden et  flot og passende værelse i julegave. Vi fandt det ”lille” træhus i en lille og stille gyde. Hotellet var fyldt med dekorationer, der fik det til at virke lidt rodet, men alligevel hyggelig og hjemligt.

Fantastisk værelse for en gangs skyld.

For første gang i lang tid havde vi et badeforhæng, en meget usædvanlig ting her i Asien (eller måske bare de steder vi bor), men dejligt, for nu kunne vi gå i brusebad uden at gøre hele badeværelset vådt. Sådan en lille ting var vi meget glade for. Vi havde også rene lager og dyner. Fantastisk.
Vi tog toget hen til det store weekend marked. Bare for at ose rundt og få en fornemmelse af størrelsen af det. Vi ville komme tilbage den kommende fredag. Nu ville vi se, hvad de havde og få en fornemmelse af priserne. I Bangkok kan man få  alt, det er ikke en overdrivelse, som vi troede før vi første gang satte vores ben der. De har alt hvad du kan forestille dig. Vi fik at vide, at hvis vi ser noget  helt specielt på markedet, som vi kan lide, er vi nødt til at købe det, fordi vi aldrig vil finde det andre steder i verden.
På vejen hjem stod vi af stationen før vores station (Nana) for at se protestoptogene mod regeringen, der lige nu foregik i hele byen. Gaderne var fyldt med højt råbende thailændere.

Demonstrationer i Bangkok

Folkemængden ved weekend markedet

Vi overværede det fra en bro, så vi havde en god afstand til den ophidsede menneske flok. Og en fantastisk udsigt over scenen og gaden. Spændende at opleve, men det tog ikke lang tid, før vi blev trætte af at lytte til al den støj.

Bangkok party folkevogn suk 11

En af de mange hyggelige gadebarer i Suk 11

Demonstrationer i Bangkok

Demonstrationerne i Bangkok

Vi gik tilbage til Sukumvit 11 og i et supermarked fandt vi Haribo slik (dyrere end hjemme), men vi trængte til det! Så filmen “Hangover” og forberedte os til det summende og vibrerende Bangkok.

Bedste gadekøkken på Sukhumvit road (i suk 11)

Vores favorit gadekøkken i Bangkok.

Mandag 23 december

Fik den bedste søvn i meget lang tid og kunne ikke komme ud af sengen. Men vi skulle til til hospitalet for tropesygdomme, for at få vores sidste injektion mod hepatitis A & B. Først havde vi glemt vores vaccinationskort, så efter to stop med toget, måtte vi tilbage efter kortene. Da vi kom til hospitalet, opdagede vi, at det ikke var 6 måneder siden vi havde fået sidste injektion (det var kun 4), så vi kunne ikke få den sidste nu alligevel. Så det var komplet spild af tid og penge (på toget). Men det gode er, at vi faktisk kommer tilbage til Bangkok om 2 måneder, fordi  Eriks mor og stedfar vil komme og besøge os. Så vi vil møde dem i Bangkok og få indsprøjtninger på det tidspunkt.

Pc tid i Bangkok

Organiseret rod!

Vi læste om et enorm toldfrit indkøbscenter, som skulle være i nærheden af hospitalet, så vi gik derhen for at se det. Og til vores store overraskelse var der prøver på alle former for slik, kiks, chokolade og tørrede frugter. Så efter at have gået to runder i området med fødevarer, kunne vi igen føle juenl i vores maver .
Da vi kom tilbage til vandrerhjemmet, kom vi  i kontakt med Lluis (en af vores rejsevenner) . Vi arrangerede at mødes til øl med ham og vores anden veninde Lucy, i vores område og se en lille smule af nattelivet i Bangkok.

Street bar Bangkok vw

Gade hygge i en ombygget Vw!

Dette område ( Sukhumvit Road) er tilsyneladende det største område for prostituerede i Bangkok, så vi oplevede en masse af dem og nogle listige barer. Ét sted var bare fyldt med gamle fede vestlige mænd og deres unge, sexede asiatiske piger. Det er et mere almindeligt syn end vi nogensinde havde troet, det ville være. Det er virkelig oprørende. Og jeg er ikke sikker på, hvem der er den klogeste, pigen eller fyren ..? Selvfølgelig var der også en masse ladyboys, men jeg troede ikke de ville vise sig så meget offentlig, men de er virkelig overalt.

Bangkok har alt! Vi fejrede lillejuleaften i en af de mange gamle Vw Rugbrød, som var lavet om til gade-barer, der åbner hver nat og skaber en god og hyggelig atmosfære i gaderne.

Street bar Bangkok vw

Jef viser lige Thaierne hvordan man mixer Vikinge drinks!

Tirsdag 24 december

Vi var virkelig trætte efter vores nat ude. Stod først op sent på eftermiddagen og tvang os til at spise noget, før vi skulle ud til julemiddag. På den måde kunne vi spise mere til aften og vi ville rigtig nyde den mad, vi havde set frem til i lang tid.

Gademad blandt rotter i Bangkok

Gademad blandt rotter.

Ved 07:00 havde vi en reservation på en dansk restaurant, Stable Lodge, hvor de serverede den traditionelle danske julemad. Vi var imponerede over, hvor godt det smagte, og betjeningen var strålende. Stedet var meget pænt dekoreret og det føltes hjemligt med alle de danskere der var der.

Dansk julemad i Bangkok på Stable lodge

Det var den mest perfekte juleaften, som vi kunne forestille os, når vi er så langt væk fra hjemmet. Vi blev meget mætte efter al den lækre mad. Vi tog rester med, så vi kunne spise levninger næste dag, ligesom vi ville gøre derhjemme. En dejlig juleaften.

Stable lodge bangkok, julemiddag

Vi skypede med min familie, de var der alle sammen, så jeg fik sagt hej til dem alle. Virkelig rart og en god måde at afslutte dagen på.

Helt speciel jul i forhold til hvad vi er vant til.

Onsdag 25 december

I dag er det enden på vores glamouriøse dage på flot hotel og det er tid til at flytte vores ting til Khao San Road, gaden der aldrig sover og hvor alle backpackerne bor. Det tog os evigheder at komme derhen, med den dårlige offentlige transport. Først et tog, så en time i båd og derefter gik vi rundt i området i lang tid, for at finde et rent sted til rimelige penge. Det var næsten umuligt. Og jo flere steder vi så, desto værre blev det.

Chao Phraya river, Bangkok

Bangkok, Chao Phraya river

Bangkok, Chao Phraya floden.

Til sidst gav vi op, var trætte af at sjoske rundt . Så vi tog et uselt lille hummer i et træhus for 300 bath (65 kr). Der var en hård seng og et beskidt badeværelse, der ikke var blevet gjort rent i flere måneder. Et rigtigt rottehul. Vi var glade for, at vi havde et myggenet til at hænge op, så vi ikke ville blive spist op i løbet af natten.

julefrkost bangkok

Jule middag med rester fra i går.

Vi tog ud og oplevede Khao San road og området omkring. Det var faktisk mere stille og roligt, end vi havde troet, fyldt med rund-øjede. Sammenlignet med Nam, Laos og Cambodja er det virkelig dyrt her. Ca 4 gange de priser, vi har været vant til. Det er lidt frustrerende og irriterende.

Khao San Road, Bangkok

Khao San Road

Vi fik noget godt gade-mad og opdagede, hvor meget vi havde savnet de store byer, hvor der er gade-mad overalt. Det er forbløffende godt og det bedste mad man kan få.
Vi fandt et par hoteller og spurgte om pris og mulighed for de kommende dage og fandt et ledigt værelse til en rimelig pris, så næste morgen ville vi rykke dertil.

Torsdag 26. dec.

Vi forsøgte forgæves at finde en taxa, som ville køre os til den berømte slangefarm, og bruge taxameteret, men tilsyneladende er det umuligt at finde en taxi, der vil det, specielt omkring Khao San Road .
En chauffør fortalte os, at han ikke ønskede at køre os så langt, på grund af den politiske uro. Han var bange for, at komme ind i problemer. Så fair nok, vi ville heller ikke risikere noget, så vi tog rute-båden ned sydpå og derefter metroen.

Bangkok, røde kors slange farm

I Bangkok er den offentlige transport virkelig kompliceret og tager lang tid . Men til sidst kom vi til slangefarmen . Det drives af Det Thailandske Røde Kors og de fremstiller anti- gift serum for slangebids-ofre både til nationen og til verdensplan.

De demonstere hvordan giften tappes fra slanger til anti- giften. De har en stor samling af lokale slanger i alle størrelser og farver . Der er daglige opvisninger, hvor de informere publikum om de forskellige slanger, deres levesteder, de forskellige farer og så videre.

Det er meget praktiske oplysninger og det er rart at vide mere om de lokale slanger, da vi kan risikere at møde dem hver dag, også i Bankok.

Efter besøget gik vi til en nærliggende park, for at slappe af og vente på solnedgangen. Så ville vi tage op i State Tower (det høje og fine hotel fra filmen Hangover) og se solnedgangen derfra. Vi hørte der skulle være en fantastisk udsigt over Bangkok

Vi kørte op på 64. etage, for derefter at få at vide, at de havde en dresscode. De krævede lukkede sko, pænt tøj og knæ og skuldre skulle være dækket. Vi kunne ikke tjekke noget af det nævnte af, så vi kom næppe ud af elevatoren, før vi var på vej ned igen. Pokkers!
Vi var knuste og var tilbage på støjende gader igen. Vi fandt  rutebåden og tog tilbage til vores gæstehus og fik noget at spise.

Khao San Road om aftenen

Et af Asien´s mange dårligt oversatte skilte! Bangkok

Et af Asien´s mange dårligt oversatte skilte!

Mobil hæveautomat atm, på khao san road, bangkok

Mobil hæveautomat atm, på Khao San road, turisterne skulle jo nødig rende tør for penge!

Video fra slange farmen i Bangkok

Fredag 27 december

Vi var opsat til at tage ud til weekend markedet og købe noget nyt tøj. Det er så mærkeligt ikke at have handlet tøj i flere måneder og efter at have haft det samme på i lang tid, havde vi efterhånden brug for nogle nye klæder. Men weekend markedet åbner ikke før lørdag, så vi fik ikke noget nyt tøj, og der var vi stået så tidligt op for at komme på markedet før alle andre. Oh well, vi vil handle, når vi kom tilbage til Bangkok senere på vores rejse.

Tuk tuk, Bangkok, Khao san road
Nu havde vi tid til en lille lur, før vi skulle mødes med Lluis og gå ud og besøge Diana & Marco (som vi mødte første gang på den store mur i Kina, og anden gang på Cat Ba Island). De havde inviteret os til middag. Vi var der omkring kl 14 og hyggede os hele eftermiddagen, fejrede genforeningen, og vi fortsatte med at drikke på Khao San Road bagefter. Vi ville også fejre Eriks fødselsdag og var oppe sent.

Walking Bangkok

På vej til vores møde med Diana & Marco

Lørdag 28 december

Da vi ikke er 20 længere, vågnede vi op med tømmermænd. Selvfølgelig bliver det sværere og sværere at komme ud af sengen, jo ældre man bliver. Vi følte os gamle denne morgen, men efter at have fået morgenmad og forladt værelset, begyndte vi at få det lidt bedre.

Fødselsdag Khao San Road, Bangkok

Fødselsdag på Khao San road

Nu skulle Erik fejres igen, så da hans onkel Christian & Tanya kom, begyndte vi at drikkeigen. Oh yeah, øl smagte godt, og vi besøgte igen barerne omkring Khao San road med Lluis, Tara, Christian & Tanya. En god og sjov dag med masser af grin og fjollede samtaler.

Se om du kan finde et menneske på billedet?

Eriks største ønske var at spise middag på Burger King og vi protesterede ikke. Efter Burgerne gik vi ned og chekkede ind til bussen sydpå til Chumphon og til båden, der skulle sejle os til øen Koh Tao. Det tog en evighed at tjekke ind, og efter at vi ventede en evighed mere, kom bussen endelig. Til sidst blev vi kaldt op og så snart vi ramte vores pladser i overnatningsbussen, faldt vi alle i søvn og sov det meste af natten.

Fødselsdag Khao San Road, Bangkok

Dejlig fødselsdag med masser af kolde drikke, samt venner og familie omkring 🙂