Nytår & dykning på Koh Tao

Søndag 29 december

Tidligt om morgenen, før solopgang, ankom vi til havnen i Chumphon og skulle kontrolleres igen. Jeg forstår stadig ikke hvorfor, men de skulle se vores billetter til bus – bådturen igen.

Chumpon, koh tao ferry, thailand

Bemærk det stille vand – det skulle ændre sig!

Der var masser af rund -øjede mennesker, hovedsageligt backpackere og de fyldte to store katamaran-både, med omkring 300 på hver. Og så tog vi ud på den værste sejltur vi nogensinde har oplevet. Personalet uddelte små plasticposer, før vi sejlede ud og vi fik alle søsyge-piller.  Normalt bliver vi ikke søsyge, men denne sejltur var bare ubeskrivelig vanvittig og ude af kontrol. Over halvdelen af menneskerne ombord kastede op under turen og selv nogle af de ansatte måtte sidde ned for at kontrollere deres søsyge . Vi kunne mærke, at nogle gange rørte båden ikke engang vandet, vi hoppede op og ned på vores pladser og båden blev kastet i alle retninger.

FIn og ny så båden ud, hvilket den sikkert også var – men det ændrede desværre ikke meget på den forfærdelige tur.

Vi var alle trætte fra en nat i bussen, og den våde aften i Bangkok, så de to timer på sejlturen var de længste, vi nogensinde havde haft. Endelig kom vi til øen Koh Tao og var fuldstændig smadrede og sultne . Efter lidt middagsmad, gik vi hver for sig, og fik lidt mere søvn. Om aftenen gik vi blot ud for at spise, og derefter tilbage i seng igen, det havde været nogle hårde sidste 48 timer.

Mandag 30 december

For første gang i over en uge tog vi en løbetur igen. Det var virkelig svært at gøre i Bangkok, da alle veje er meget trafikkerede, så vi ville ikke risikere vores liv ved at gøre det der.

Erik & Christian taler meget om dykning og at Koh Tao er den bedste og billigste sted i verden at gøre det. Der er mindst 200 dykkerskoler på øen, så det er her de fleste turister kommer for at tage deres dykker licens.
Erik ønskede virkelig at prøve det og til sidst fik han også mig overtalte til det. Jeg havde en dårlig oplevelse med dykning for mange år siden, så for at være ærlig, var jeg ikke helt med på idéen. Men vi havde reserveret et prøvedykningskursus til dagen efter og jeg var klar til at give det en chance.

Om aftenen spiste vi ude sammen med Christian & Tanya. Bagefter tog de os til et ladyboy kabaret show. Meget underholdende og anderledes. Se videoen...

Ladyboy kabaret show, koh tao, thailand

Erik med nogle af “pigerne”

Ladyboy Kabaret Video

Tirsdag 31 december

Christian sluttede sig til os på vores dykkerkursus gratis, fordi han før har arbejdet som instruktør hos samme firmaet – Big Blue Diving. Kurset startede med en orientering om de grundlæggende elementer i dykning, så vi kunne dykke sikkert. Efter en frokostpause fik vi vores udstyr og var klar til at gå igang.
Da vi bestilte kurset fortalte de os, at vi ville starte på lavt vand og øve de første færdigheder, før vi ville dykke ned på dybere vand. Pludselig ændrede instruktøren planer og sagde, vi skulle gå ud på en båd og lave de første færdigheder i det dybe vand. Ingen syntes at bekymre sig om det, så vi fulgte bare med.

Da vi kom på båden ville vores instruktør faktisk starte med dykning ned til 7-8 meter og derefter øve færdighederne (3 øvelser med regulatoren og en halv og fuld oversvømmet maske). Det var vi absolut ikke klar til, så vi bad hende om at ændre planer, så vi øvede færdighederne  blot 20cm under overfladen . Det var mere rimeligt for begyndere.

Dykning på Koh Tao, Thailand

Eriks første dyk!

Vi var kun 3 på holdet og da vi startede den egentlige dykning skulle vi følge et reb ned. Jeg kom ½ meter under vandet og så gik jeg i panik. Jeg var ikke dus med udstyret, og slet ikke med at trække vejret under vand. Det er så unaturligt og jeg sprang fra kurset. Så det er anden gang, at det sker for mig.
Erik, Christian, instruktøren og en anden elev dykkede ned. Erik havde været rigtig nervøs, især efter jeg sprang fra, men han formåede at dykke alligevel. Jeg ventede oppe på båden og de var alle virkelig begejstrede, da de kom tilbage igen (endnu mere frustrerende og irriterende for mig).
Efter en pause tog de deres andet dyk og jeg havde ikke engang lyst til at prøve det igen. Det var ovre for mig – jeg var færdig med dykning. Erik kunne virkelig lide det efter hans andet dyk og efter et stykke tid begyndte han at overveje, om han skulle tage det rigtige “open water” kursus .

Til aften ville Erik have en stor bøf og vi fandt et sted med bøf på menuen. Men så opdagede vi, at 95% af menuen var sushi. Så deres bøf var nok ikke var noget særligt. I stedet for at forlade restauranten, besluttede Erik at vi skulle prøve at spise sushi. Jeg var overrasket, men meget tilfreds med dette forslag. Og til min store overraskelse kunne han faktisk rigtig godt lide det.

Nytår Koh Tao, Thailand, buckets

“Buckets” (spande) med alkohol!

Der var fest og farver på stranden og hver eneste restaurant og bar var fyldt med festlige mennesker. På en af barerne havde nogle lokale tændt ild til et sjippe tov og børn og fulde folk, hoppede ind i det flere gange og de fleste af dem brændte sig.

Nytår Koh Tao, Thailand

To dage senere fik vi at vide, at de lokale fyre der svinger rebene får provision fra hospitalet for at brandskade turisterne, så hospitalet kan tjene nogle penge. Skør verden vi lever i, hvis det da passer! Bortset fra det, var der en fantastisk atmosfære, med ildshows, fyrværkeri og folk, der ønskede godt nytår, mens de tændte op i papirballonerne og sendte dem op i himlen. Sådan en anderledes måde at fejre nytårsaften på. Vi hang ud på Big Blue’s bar med Christian & Tanya det meste af natten og da jeg ikke kunne gå lige længere, tog Erik mig med hjem. Sikke en kæreste!

Koh Tao Video

Onsdag 1 januar

Da vi endelig sent eftermiddag kom ud af sengen, gik vi ind til byen for at få noget junkfood. Det var en hel spøgelsesby der mødte os, meget få mennesker på restauranterne og vi kunne tydeligt fornemme, at alle havde fået morgenmad omkring kl 16:00. Så det fik os til at føle lidt bedre. Hvis man endelig skal være dårlig efter en sjov aften i byen, så er det absolut den 1. januar. Så dagen gik med nedkøling og afslapning. Vi så ikke engang Christian & Tanya den dag.

Koh Tao, 1 Januar, thailand, spøgelsby

Koh Tao var som en spøgelsby den 1. Januar

Torsdag 2 januar

Vi gik en tur til den sydlige del af øen. Koh Tao er kun 7 km lang og 3-4 km bred, så det er en lille ø. Gik langs stranden så vidt muligt, indtil vi nåede en masse fine og dyre strandhoteller: Vi  fandt en privat strand, som vi faktisk skulle betale for at være på, da vi ikke boede på et af hotellerne ned til den. Så vi var der ikke længe, før vi vendte tilbage til rygsæk-verdenen igen, naturligvis uden at betale!

Jeg var stadig utilfreds med  min mislykkede dykning, specielt fordi Christian sagde, at det ikke var normalt at tage folk ud på det dybe vand til at begynde med. De burde have startet ud langsomt, som skrevet på deres hjemmeside, og som de sagde. Hvad de gjorde var forkert og imod de normale procedurer .
Vi gik forbi et skilt, der fortalte, at man her kunne prøve at dykke i et svømmebassin, gratis, for at se om det var noget for en.  Så det prøvede jeg og havde ikke problemer med udstyret dene gang. Det føltes sikkert og komfortabelt. Nu beslutttede Erik at gå tilbage til Big Blue og forklare situationen for dem. Flere instruktører på Big Blue, sagde, at det ikke var en normal måde at starte dykning på.

Koh Tao, thailand, dykning

Sidste forsøg på at blive komfortabel med alt dykker udstyret.

Vi spurgte , om jeg kunne få et solo dykkerkursus den næste dag, og hvis det ikke gik godt, så vidste jeg at dykning ikke var min sport . Det var det eneste rigtige at gøre, da jeg stadig var irriteret over det og Erik var så god! Her ville jeg ikke føle mig presset til at gøre det så hurtigt som andre, og jeg kunne tage det roligt og lære det langsomt.

Erik havde allerede tilmeldt sig Open Water kurset og han skulle starte i eftermiddag, men nu ville han vente og se, om jeg havde bedre held denne gang. Så hvis jeg fik mod på det, kunne vi begynde på kurset sammen dagen efter. Vi nød middag med C & T, og for at være klar til den næste dag, gik vi tidligt i seng.

Koh Tao, thailand, dykning

Christian vil bare se godt ud på billedet, mens de andre bare vil have hans mad!

Fredag 3 januar

Jeg skulle møde min instruktør kl. 12:00, men hun dukkede ikke op og ventetiden til en anden instruktør gjorde mig mere nervøs . Men da han endelig kom, tog jeg mig sammen. Alle andre kunne klare det, så kunne jeg også!
Min instruktør var ung, men erfaren. Han viste mig langsomt hvordan man klargjorde udstyret og så gik vi ud i det lave vand, for at lave sikkerheds øvelserne. Den halve og fulde oversvømmede maske er den værste øvelse, men er desværre obligatorisk. Instruktøren, Oli, fik mig til at føle mig sikker og rolig og efter øvelserne, tog vi ud for at dykke. Startede langsomt fra stranden og længere og længere ud og ned. Det var forbløffende og jeg nød virkelig hvert sekund af det. Vi svømmede ud til en båd, hvor vi fulgte et reb ned for at udføre det andet dyk, maksimal dybde på 9 meter .
Det er en helt anden verden dernede, så utroligt smukt, overvældende og fredeligt. Jeg var så begejstret og glad for at jeg gjorde det, og ingen tvivl om, at jeg ønskede at tage Open Water kurset, sammen med Erik. Ja, jeg gjorde det, og jeg nød det!

Koh Tao, thailand, dykning

Endelig lykkedes det at komme under uden at gå i panik – fantastisk følelse dernede i dybet!

Erik havde trænet i mellemtiden og da vi mødtes igen, fortalte han, at Leah (en pige vi mødte allerede i Kina og rejste med en uge), var på vej til Koh Tao for at tage samme kursus som os, og endda på samme sted. Vi fik tilmeldt os kurset. Da vi sad ved Big Blue restauranten kom Leah og var allerede tilmeldt. En perfekt timing og nu kunne vi følges ad på kurset.
Open Water kursuset tager 2 ½ dag, og er meget udfordrende. Om eftermiddagen var vi til et orienteringsmøde og så nogle dykker-film. Filmene blev afbrudt af elsvigt  3 gange i løbet af 2 ½ time. Omsider gav instruktørerne op, undskyldte for den dårlige elforsyning og vi kom ikke til at se  alle instruktionsfilmene. Men vi var begejstrede for de følgende dage og ønskede nu, at have en god og lang pause før 2 lange dage med dykning og undervisning.

Koh Tao, thailand, dykning, reunion

Reunion med Leah, som vi rejste med i Kina

Lørdag 4 januar

Vi flyttede til Big Blue’s Hotel, hvor vi kunne bo for kun 100 bath hver, mens vi tog  ”åbent vand kurset”. Vi mødtes med vores instruktør, Oli, kl 8. Vi var 6 i gruppen, desværre for Erik var han den eneste fyr, bortset fra instruktøren. Efter en gennemgang af dykkerudstyret og hvordan man klargør det, var vi klar til at gå i vandet. Vi startede ud i det lave vand med en masse forskellige øvelser. Træning med regulator og flere øvelser med masken, end dagen før, hvordan man fjerner og udskifter BCD vesten og vægtbæltet. Derefter tog han os ud på dybere vand, omkring 3 meter, og vi var nødt til at gentage nogle af øvelserne og træne nogle nødsituationer under vand.

Efter 4 timers praktiske øvelser i vandet, var vi helt fortrolige med næsten alt. Om eftermiddag havde vi teori i nogle timer. Vi kæmpede for at koncentre os og gjorde vores bedste for ikke at falde i søvn. Ikke fordi undervisningen var kedelig, men efter at have været i vandet og solen fra morgenen af, var vi trætte – meget trætte!
Vi kunne ikke gå hjem og sove, fordi Christian & Tanya havde inviteret os ud på en bøf restaurant og hvem kan afvise sådant et tilbud? Vi fik en virkelig stor og smagfuld middag på Hippos og efter et par glas vin, var vi klar til at gå i seng… Men vi skulle lige lave lidt hjemmearbejde først . Det dykkerkursus er virkelig intenst, fordi vi er nødt til at lære det hele på 2 ½ dag. Normalt tager det omkring en uge.

Koh Tao, thailand, dykning, open water

Smukke Koh Tao – by night

Søndag 5 januar

Mødte op i restauranten på Big Blue og havde vores sidste teori og eksamen. Eksamen var ret nem; 50 spørgsmål og 4 svar på hvert spørgsmål og vi bestod alle med mindst 92% korrekte svar. Ikke mere teori-  nu havde vi kun den sjove del tilbage – dykning selvfølgelig.

Efter frokosten sejlede vi ud til et nybegynder sted, hvor vi skulle udføre vores 2 uddannelses dyk, og bl.a. vise flere færdigheder. Især mig og Lea hadede maske øvelserne. De er virkelig ubehagelige og idag skulle vi udføre dem på 9 meters dybde. Heldigvis fik vi et normal dyk bagefter og synet af det fantastiske liv under vandet, gjorde at det var alle anstrengelserne værd. Vi havde 2 gode dyk og nød det.
Om aftenen da vi kom tilbage til Koh Tao fik vi serveret verdensklasse pizzaer på Farango sammen med Lea. Desværre havde, Oli (vores instruktør) fortalt os om maskeøvelserne med at tage dem af og på igen under vandet, som vi alle skulle udføre igen næste dag efter på vores dyk. Det fik mig til at sove dårlig og jeg havde mareridt over de fjollede maskeøvelser. Jeg gjorde det sværere end det faktisk var, men jeg kunne ikke gøre for det.

Koh Tao, thailand, dykning, open water

En af de mange fiskerbåde ved strandene på Koh Tao

Mandag 6 januar

Vågnede tidligt og mødte op på Big Blue kl 6.30. Vi var meget spændte (og nervøse) på vores dykning idag. Vi havde en kameramand med os, som ville lave en lille video af os. Vi startede ud med en 18 meter ren dykning uden øvelser, bare for at vi kunne føle os godt tilpas igen. Dejligt dyk med masser af ting at se.

Der er nogle bestemte regler om dykketider og overflade tider, som vi skal følge for at undgå dykkersyge og kulsyreforgiftning. Så efter vores første dyk måtte vi vente et par timer, før vi fik lov til at dykke igen. Andet dyk inkluderede opdrift og maskeøvelser på 10 meter vand. Kun fordi jeg havde tænkt for meget over det, gik jeg lidt i panik under maskeøvelsen, men Oli & Erik trak mig ned og jeg gjorde øvelsen færdig. Jeg håber ikke at jeg bliver nødt til at gøre det igen.

Erik var helt rolig og havde endda overskud til at kigge i kameraet og vinke med masken taget helt af. Endelig tid til at dykke for sjovt igen! Vi var allerede tilbage på Big Blue omkring 11.30 igen og heldigvis havde vi alle bestået prøverne og færdigheder. Nu var vi uddannede dykkere!

Koh Tao, thailand, dykning, fiskerbåd

Endnu en farverig fiskebåd.

Om aftenen mødte vi alle op igen og så den video, der blev optaget af os, og vi fik den kopieret fra Leah, der købte den. Se videoen herunder. Vi ville have fejret vores dykker licens, men efter middagen med Leah, var vi var alt for trætte og gad ikke at gå i byen.

Video fra vores Open Water dykker kursus

Tirsdag 7 januar

Vi tjekkede ud og brugte det meste af morgenen i restauranten med at planlægge vores næste skridt. Desværre var der ikke en aftenbåd til Suratthani, som vi fik at vide tidligere. Vi tog Lomprayah-katamaranen til Koh Samui og ankom omkring kl 17. Denne sejltur var meget mere behagelig end da vi sejlede ud til Koh Tao. Det var kun et one-night-stop på Koh Samui.

Lidt info om Koh Tao…

Et dykkerparadis og bountyland som du sjældent oplever det.
Den lille ø Koh Tao er bedst kendt som dykkerparadiset i Den thailandske Golf. Det er dog ikke nødvendigt at være dykker for at nyde et ophold her, hvis bare man kan lide at bade, slikke sol og slappe fuldstændig af.
Koh Tao ligger 45 kilometer nord for Koh Phangan, den er kun 21 km2 og er et fredeligt lille paradis, med dejlige strande og gode bungalows. I forhold til Koh Samui er her endog meget fredeligt, men det er en del af Koh Taos charme.
Den lille ø har masser af dykkerskoler og også snorklingen er nem at komme til. Mange steder går man lige fra stranden og ud til smukke koraller og farvestrålende fisk. Rejser du med børn, vil et par badesko være en god ide på grund af korallerne.

Vil I holde ferie med to millioner kokospalmer, skal I vælge Koh Samui og Koh Tao, hvor kokosnødderne står side om side helt ned til strandkanten, hvor de karakteristiske trækroner kaster et stjerneformet mønster i sandet.
Netop det finkornede sand og de fantastiske strande er øernes store trækplaster, men også de mindre men meget charmerende hoteller direkte på stranden er karakteristisk for øerne. Marinelivet på Koh Tao er noget af Thailands bedste, og uanset om I ønsker at dykke eller snorkle er mulighederne mangfoldige og chancen ganske stor for at se havskildpadder, klovnefisk og farverige koraller blot med snorkel og maske.

Vejret på østkysten afviger fra resten af Thailand, det betyder minimal nedbør i perioderne januar til april og juni til oktober, hvilket også gør Koh Samui og Koh Tao til en attraktiv sommerferiedestination.