Jungle trek i Khao Sok national park

Tirsdag 7 januar

Vi kom til Mae Nam på øen Koh Samui (på størrelse med Møn) sen eftermiddag,efter 2 timers sejlads. Heldigvis fandt vi hurtigt et sted at bo. Vi skulle kun være der en nat, så vi havde ikke særlige behov, bare en seng at sove i. Pigerne på pension at et hjalp os med at planlægge vores tur til fastlandet igen.Det lød som om de vidste, hvad de talte om, så vi var glade for at få noget hjælp. Især fordi vi læser om en masse svindel og en masse billet hajer i Surat Thani. Dem ville vi undgå eller i det mindste være forberedt på.

Koh Samui, Thailand, mae nam beach

Mae Nam beach på Koh Samui

Vi fik ikke set noget på Koh Samui, da det allerede var ved at blive mørkt, så vi gik kun ud for at spise. Fandt et sted med pizza fest, som de kaldte det. Bare en buffet med pizzaer og noget thaimad, for 100 bath (20kr) hver. Et af de billigste steder vi kunne finde. Og efter det, fik vi den bedste massage, vi har fået på vores tur indtil nu!

Vores lille hyggelige guesthouse på Koh Samui

Onsdag 8 januar

Vågnede tidligt og gik til hovedgaden for at få en taxa til Na Thon molen. Hver taxi kører i den retning om morgenen, så det er meget nemt at lave en god pris med dem.
Der er et par forskellige både, der sejler til Don Sak eller Surat Thani, så vi var nødt til at finde ud af hvilken en var den rigtige, og ikke tage den med alle de svindelere osv. Vi købte en båd – bus billet, så vi var sikre på, at vi ville komme ind i centrum af Suratthani.
Vi fvar virkelig heldige da vi blev sat af og skulle skifte til en anden bus, da en thailandsk kvinde hjalp os med at finde busstoppet og købe de rigtige billetter. Vejene i Thailand er meget bedre, end hvad vi var vant til, så busturen gik rigtig godt. Der er næsten ingen huller, det eneste irriterende er, at de kører i den “forkerte” side af vejen.

Vi stod af bussen på motorvejen, tæt på Khao Sok Nationalpark. Der stod 4 fyre med store reklameskilte om ledige gæstehuse i byen. De tilbød alle fri transport, så vi vidste ikke hvilken vi skulle vælge. Erik spurgte, om de nogensinde kæmpede mod  hinanden om kunderne, men de lod som om de ikke forstod ham. Vi valgte den mindst påtrængende fyr…
Han havde allerede forladt den lille gruppe af sælgere, og var gået tilbage til sin pick up truck. Så det var vores måde at fortælle, at vi ikke kan lide al den stress, de udsætter os for!

Khao sok national park, thailand

Vores hytte inden turen ind i junglen.

Vi blev kørt til gæstehuset Bamboo House og blev først vist en bungalow omme i haven, til kun 300B (60kr), men efter det er sagt, ville jeg ikke kunne sove der. Der var store huller i gulvet og det går ikke med de mange dyr der er her om natten. Så nej tak, vi valgte i stedet en bungalow til 500B, uden synlige dyr. Det var først senere jeg opdagede, at der boede en flagermus på badeværelset, men den forsvandt da jeg tændte lyset. Desværre kunne vi ikke lukke døren til badeværelset ordentligt, så vi var glade for  myggenettet der var i bungalowen.
Vi var glade for, at vi kun skulle sove der én nat, men desværre ville vi i de kommende dage få dårligere forhold at sove under: Vi havde nemlig planlagt en trekking tur ind i junglen, med 4 måltider, et telt, en lokal guide og en overnatning midt inde i junglen.

Torsdag 9 januar

Vi mødtes i gæstehusets restaurant, hvor vores guide pakkede alt udstyret sammen og kl.10 var vi klar til at tage afsted. Vi var en lille gruppe, os to og 3 fra frankrig, samt vores to guider (far & søn).
Vi gik et stykke tid, før vi forlod stien og kom ind i den rigtige jungle. Vi opdagede hurtigt nogle aber (Gibbon aber) oppe i træerne. Det en helt anden oplevelse at se dem i naturen end i en zoologisk have.

Khao sok national park, thailand

Hyggelige lille svend!

Vi holdt en frokost pause med stegte ris og en hurtig svømmetur i floden. Herefter blev turen virkelig hård og udfordrende. Vi krydsede floden flere gange, nogle gange gennem vandet andre gange på glatte sten. Der var kun en meget lille sti at følge, og et par steder, havde de sat et reb op til at holde fast i. Et par af os fik igler på os , men de var små og nemme at tage af .

Til sidst kom vi til vores campingplads, en lille klippe”ø”, foran et stort vandfald, her slog vi vores små telte op. Vi brugte lidt tid på at fange fisk med små vandmelon og ananas stykker. Guiderne lavede et bål, hængte deres hængekøjer op og begyndte at lave vores bambus middag. Alt blev serveret i bambus, kogt i bambus, ja de brugte bambus til alt.

Khao Sok National Park, Thailand

Der var tonsvis af små hyggelige fætre på vores tur!

Vi hver fik en bambus kop med en bambus ske, så kogte de vand i en bambus og serverede os te / kaffe. Middagen bestod af kogte ris, grillet kylling og en stor fisk  (fanget af vores guide tidligere på dagen), dertil grøn karry sauce med grøntsager.

Det smagte overraskende godt og vi nød at spise ude i naturen. Det blev mørkt, mens vi spiste og alle dyr begyndte at lave alle deres høje lyde. Det var hyggeligt at sidde her i junglen og spise middag af bambus tallerkener.

Vi tog på en nat-safari bagefter. Det var ikke så uhyggeligt som vi troede. Vi så en masse store ulækre frøer, nogle edderkopper og et desmerdyr i et træ. Vi havde håbet at se slanger, tigre, leoparder osv. Bedre held næste gang! Haha! Guiden sagde, at han kun havde set en tiger en gang og det var for 5 år siden! Slanger er almindeligt at se, men vi kunne ikke finde nogle. Ok det kunne vi også godt undvære.
Vi samledes omkring bålstedet og vores søde guide fandt en flaske rom frem, som han delte med os. Så var det tid til at få noget søvn. Ingen af os havde madrasser, så vi fandt det ekstra tøj frem vi havde medbragt og forsøgte at få en god søvn på det. Det var en ganske hård nat hvor regnen og et utæt telt gjorde natten endnu længere, end den i forvejen føltes. Ud på morgenen var vi ømme i hver en del af kroppen og vi prøvede alle mulige stillinger for at få sovet lidt mere.

Fredag 10 januar

Det andet telt med 3 franske fyre havde også været utæt og vores guider havde sovet under åben himmel, så vi havde alle haft en hård nat .
Vi fik nogle ristede brød med marmelade til morgenmad og så pakkede vi teltet og vores ting sammen. Vores guide fortalte os, at turen idag var en masse op og ned. Vi startede med at gå op ad nogle stejle smalle stier langs det store vandfald vi havde sovet ved. Adrenalinen begyndte at pumpe med det samme.

Khao Sok National Park, Thailand

Den eneste sikkerhed var et reb og videre oppe blev det til mere klatring end trekking og vores sikkerhed var kun små trærødder som vi holdte fast om. Lidt for farligt og udfordrende syntes jeg, men vi overlevede. Ydermere kæmpede vi for ikke at glide på de glatte klipper og  til sidst kom vi på en sti ind i junglen igen, væk fra klipper og floden. Det var meget varmt og luftfugtigheden var næsten ubærelig, men det var sjovt og spændende at gå dybt i den smukke og fredelige jungle .
Vi var tilbage ved gæstehuset omkring middag og fik frokost i restauranten. Erik var udspekuleret, så han viste værten et billede af vores ven Leah, der kom til gæstehuset natten før, fordi vi havde anbefalet stedet for hende. Værten genkendte Lea og det betød at værten kørte os ud til landevejen gratis. Udspekuleret!
Den offentlige bus ventede på os på landevejen, så vi sprang på lige der hvor vi var stået af. Nu skulle vi til Khao Lak. Fyren i bussen forsøgte at få os til at betale “turist pris”, 160B for hver. Desværre var der nogle rund øjede foran os der bare betalte det, men vi kendte prisen og betalte kun 200B for os begge .
Efter et par timer ankom vi til Khao Lak. Erik var en gentleman, for en gangs skyld, og forlod  mig på busstoppet med alt vores bagage, mens han gik rundt i den brændende sol for at finde et billigt sted at bo. Det var sent på eftermiddagen, før han vendte tilbage og meddelte, at næsten alle gæstehuse/hoteller/hostels var fyldte. Pokkers! Han fandt kun ét sted, men det var over vores budget, men da vi ikke havde en masse muligheder. Gik vi med til at betale 700B for en bungalow, med fri adgang til udendørs swimmingpool. Sweeeet !

Khao Lak, Thailand, backpacking

On the road again!

Vi ville finde et godt dykkercenter, der havde en dykkertur  til området omkring Similan Islands + 3 andre øer. Vores første gode mulighed var tilsyneladende fuldt booket, men den anden (Khao Lak Scuba Adventures) var perfekt. De lavede en rigtig god ”Last Minute” pris til os og vi skulle med båden den efterfølgende nat. Vi bestilte også et “advanced open water ” kursus, så det blev ialt 42.000 Bath (840kr) for  4 dage og 4 overnatninger på båden i køjesenge, 3 måltider om dagen + snacks, alt dykkerudstyr og en instruktør. Og kun 4 på holdet.

Dette ville blive en god måde at få noget erfaringer med dykning og vi var begge godt tilfredse.
Middag blev nydt på Mc D, som i øvrigt er lige så dyrt som derhjemme. Fortsættelse følger !

Video fra vores jungle trek!

Khao Sok National Park er Sydthailands største tropiske regnskovsområde.

Khao Sok Nationalpark dækker 739 kvadratkilometer hvoraf 165 er dækket af vand.  Dette kæmpemæssige vandområde er et kunstigt reservoir ved navn Cheo Larn søen. Den blev dannet i 1982 hvor den 969 meter lange Rajjaprabha dæmning blev færdigbygget.

Man kan stadig se trætoppe stritte op af søen, og efter sigende findes der forladte landsbyer under overfladen.

Her kan du gå ned til floden for at se aber, du kan tage på vandretur og komme ud mellem over tusind meter høje bjerge, eller du kan ride på elefant dybt ind i regnskoven.