Koh Lanta & Koh Lipe

Onsdag 12 marts

Det er dejligt at jogge om morgenen, før solen står op og denne morgen gik det meget nemmere end sidst på Phi Phi island.
Vi havde reserveret et madlavningskursus på Lanta Thai Cooking School aftenen før. Vi var de eneste til undervisningen denne morgen og det passede os perfekt.

Thailand, koh lanta, cooking school, madlavning, kursus

Vi kunne vælge 4 retter ud af 10 og vi valgte nogle af vores foretrukne thailandske retter. Så som Tom yam suppe, pad thai, stirfried kylling med cashewnødder og grøn karry.

Vi startede med undervisning om de thailandske grøntsager og derefter forberedte vi alle ingredigenserne til retterne. Morgenmaden havde vi sprunget over, så vi var sultne og blev begge godt mætte af den første ret, tom yam suppe.

Grøn karry – Eriks favorit suppe!

Vi lærte om thailandsk madlavningskultur og fik lavet nogle lækre retter i løbet af dagen.

Chicken cashew nuts

Helt sikkert retter vi vil lave hjemme, når vi kommer tilbage til almindeligt liv igen.

Pad thai

Vi fik meget for pengene, store portioner af alle fire retter og fik madresterne med til resten af dagen. Efter kurset tog vi tilbage til vores fine bungalow og tog en lur. Det havde været en anstrengende formiddag, først jogging og så spist en masse mad.

Tom yam suppe

Senere lejede vi en motorcykel og kørte til Ban Saladan for at få bekræftet vores reservering til  dykker-turen den følgende morgen. Koh Lanta har en dyrværns-forening  og deres mål er at hindre at dyr lider. De fleste af arbejderne er fra vesten og arbejder der frivilligt for en måned eller mere. Det er blevet en turistattraktion at se og gå med hundene og kæle med kattene.

Thailand, koh lanta, hund

Mange mennesker henter et dyr herfra eller laver en donation for at redde flere dyr. Vi er lavt budget rejsende, så vi tog bare to af deres hunde med på en gåtur.

På en eller anden måde var vores motorcykel gået i baglås, da vi parkerede den og vi kunne ikke starte den igen. Vi lånte en telefon og fik fat på vores hotel. De sendte en fyr for at lave den, men uden held. Til sidst gav han os sin motorcykel og vi vendte tilbage til hotellet. Så blev han tilbage med den defekte og ventede på hjælp, men vores problem blev løst + vi betalte ikke for motorcyklen. Aftenen gik med blog og madrester.

Torsdag 13 marts

Vi fik pakket vores ting sammen og blev samlet op af Manta Divers kl. 8. Vi klargjorde vores dykkerudstyr i butikken ved molen og tog så på endnu en liveaboard dykker tur. Båden kunne tage 14 dykkere med, men vi var kun 7 ombord, så vi havde masser af plads. Vi fik vores eget værelse med to bløde køjesenge og aircondition.

De andre dykkere på båden var 20-30 år ældre end os (et par fra Flensborg, et par fra Østrig og en underlig fransk fyr). Tilsyneladende ville der være en masse tysk talende, da en af divemasterne også var tysker. Heldigvis var vores divemaster på vores alder, asiatisk og talte godt engelsk. Så i det mindste ville jeg have nogen til at snakke med.

Vores lille kahyt ombord

I løbet af første dag foretog vi 3 dyk. Thailand har den bedste artsrigdom, som vi har set (kan kun sammenlignes med Filippinerne) og det er bare fantastisk at se alle de farver under vandet. Så en ting er sikker: alle de forbandede turister i Thailand har ikke ødelagt havlivet !

Dykning giver os en følelse, der er svær at beskrive – det er bare fantastisk og vi føler os så heldige at være i stand til at gøre dette. Vores sidste dyk denne dag var et solnedgangs-dyk og de er nogle af vores foretrukne dyk, for det er på det tidspunkt at fiskene er virkelig aktive og er begyndt deres jagt på mad. Vi så en masse fiskestimer med barracudaer, tun, trevallyer og snappere.
Til aften fik vi en fremragende buffet middag og hyggede os med alle de gamle, haha. Det var virkelig sjovt på grund af denne ene fyr fra Østrig der troede, at alle forstod hans sprog (han talte næsten ikke engelsk), så han ville fortælle en vittighed til mig og brast i latter og jeg lignede bare et stort spørgsmålstegn. Sjov fyr med den typiske østrigske attitude og udseende.

Thailand, koh lanta, liveaboard, dykning, manta, solnedgang

Igen en dejlig solnedgang.

Video fra vores første dag

Fredag 14 marts

Vi kom ganske tidligt på vores første dyk. Ved solopgang er der også masser af aktive fisk.
På dette område skulle det være muligt at se manta rokker og Erik blev skuffet da dykket var overstået og vi ikke havde set nogle rokker.
Vi fik lækker morgenmad, før det var tid til at dykke igen. Allerede på vores vej ned opdagede Erik en rokke og efter svømning langs en klippe var der flere Mantaer. Vi var en smule bekymret første gang de kom tæt på os. Et par gange svømmede de bare lige mod os og i sidste sekund ændrede de så retning. Vi var nødt til at være forsigtige ikke at blive ramt af deres store vinger. Det var så tæt de kom på, da de er virkelig nysgerrige. De dansede omkring os , som vores divemaster kaldte det. At opleve dette var en enorm tilfredsstillende følelse og vores mission var fuldført.

Thailand, koh lanta, liveaboard, dykning, manta

Vores instruktør giver instrukser, inden næste dyk.

Den andet dyk var lige så fantastisk, vi dansede igen med disse enorme ”vand-fugle” igen i over en time. Tilbage på båden var alle begejstrede og overvældet efter to dyk med djævlerokker.
Det var faktisk sejere end dykning med hajer, det her var mere intimt, fordi de opholdte sig omkring os i så lang tid. Vi havde 3 ½ times sejltur tilbage til Koh Lanta igen. Vi fik en lur ombord, helt tilfredse og med ny energi til at udforske mere af verden.

Thailand, koh lanta, liveaboard, dykning, manta

Hvileområdet ombord på båden.

Det var sent på eftermiddagen, da vi ramte Lanta-molen, så vi gad ikke at bruge tid på at finde et pænt sted at bo. Vi skulle rejse videre den næste morgen alligevel. Vi fandt et billig, men også lidt usselt sted at bo tæt på molen.

Thailand, koh lanta

Tilbage i havnen i Koh Lanta

Lagnene var beskidte og fyldt med gekko lort, så vi måtte bede om rene, men værelset var fyldt med gekkoer, så det væltede ned med flere lorte!

Vores “lækre” værelse!

Video fra vores fantastiske dyk med manta’er

Lørdag 15. marts

Thailand, koh lanta

Og det fantastiske badeværelse

Om morgenen tog vi en båd til Koh Lipe, 6 ½ times sejllads og 2800 bath. Vejret ændrede til at være mere overskyet og regnfuldt. Ankom til Koh Lipe om eftermiddagen og det tog os lang tid at finde South Sea bungalow. Øen var mere overfyldt end vi troede og det er virkelig beskidt alle steder, de har svært ved at komme af med deres affald, fordi øen ligger så langt væk fra fastlandet.

Thailand, koh lipe, ø, strand, lokale

Den smukke hoved strand på Koh Lipe

Til sidst fandt vi South Sea og de havde en ledig bungalow, selvom det var lidt dyrt i forhold til hvad vi fik, vi betalte 500, men det var kun 200 værd. Men vi var på Koh Lipe, det var en god aftale, da alt andet var dyrere her. Der var et udendørs badeværelse fyldt med frøer, som vi måtte af med først, før vi kunne bade.

Lille lokal gut

Tog en løbetur og en gåtur i byen. Her mødte vi Tom & Verity (det engelske par, som vi mødte kort i Krabi og vi har skrevet sammen med dem et par gange). Vi spiste middag med dem, og det viste sig, at de skulle samme vej som os de næste par uger. Så det var nemt at holde samtalen kørende.

Søndag 16 marts

Vi fik ikke sovet så godt, madrassen i bungalowen var hård som sten. Vi gik ned for at se solopgangen ved stranden og nød vinden, solen og det bølgende hav i nogle timer. Tidlig eftermiddag gik vi til OMG Sportbar for at se det første Formel 1 Grand Prix. Erik havde været spændt i ugevis, så han var ustyrlig på dette tidspunkt. Han så grand prix’et og drak øl, mens jeg tog en lur i en af deres hængekøjer. Det var en fest dag for Erik, da Kevin Magnussen fik en plads på podiet.

Thailand, koh lipe, ø, strand, lokale

Vores lille hytte

Vi havde endnu en nat med den hårde madras, der bare ødelagde os langsomt. Det var så smertefuldt, at jeg tror det ville have været mere behageligt at sove på bambus gulvet.

Thailand, koh lipe, ø, strand, lokale, bar

Formel 1 tid!

Mandag 17 marts

Vi krydsede grænsen til Malaysia efter en 1 times sejlads, pris 2000 bath. Kom til Langkawi omkring middag og derefter havde vi en typisk asiatisk oplevelse.
Bådselskabet sagde, at de ville tage sig af alt ved indrejsen og de havde vores pas, så når vi kom til havnen, ville de bringe alle 120-140 pas op til pas-kontrollen. Men da vi kom ind blev alt  kaotisk, tilsyneladende tog bådselskabet sig kun af at få os stemplet ud af Thailand. Så nu måtte vi  alle vente på at få vores pas tilbage, fra to af de malaysiske udlændingemyndigheds-fyre.

Nogle skulle nå et flyv og skulle skynde sig at finde en taxa til lufthavnen, og det tog evigheder før folk fik deres pas. Kontoret  havde kun to åbne skranker, så når folk havde fået deres pas skulle de i den lange og langsomme kø, ind til indrejse-tolderne. Så typisk Asien, aldrig velorganiseret og altid forvirring.

Vi har tilpasset os til disse asiatiske forhold, som aldrig at få vores mad på restauranterne på samme tid, at tjenere sjældent tømmer bordet når vi har spist og kun giver os servietter, hvis vi beder om det… Det er blevet normalt for os aldrig at spise sammen, disse steder, fordi du aldrig ved, om det vil tage 10 eller 60 minutter, før den andens mad kommer.
Nå, vi fandt en minibus, der kørte os til den del af Cenang, hvor vi havde læst at der ville være gode muligheder for at finde et billig guesthouse. Cenang var en kedelig og dyr lille strand- by. Vi tog en løbetur og vi var heldige at finde et godt og billigt sted at spise. Vi var på værelset det meste af aftenen, for der var en fremragende wifi forbindelse.