Kuala Lumpur, Formel 1 & Melaka

Torsdag 27 marts

Vi havde en 4 timers bustur foran os, fra Cameron Highlands til Kuala Lumpur. Pris 35 ringit hver. Efter ankomsten i Kuala L. fandt vi vores guesthouse. Vi havde reserveret det i forvejen for lang tid siden, for at være sikre på at have et sted at bo under Formel 1. Vi vidste ikke om byen ville være pakket eller ej. Heldigvis var det ikke så pakket som vi troede. Vi var nysgerrige efter at se, hvad vi fik for vores penge på vores indkvartering, så vi tjekkede et par andre steder rundt i Chinatown og i forhold til de steder, var vi temmelig heldige med stedet og prisen.

kuala lumpur, malaysia

China town i Kuala Lumpur

Vi havde en ekstra billet til Grand Prix’et og i sidste minut fik Erik hans racer-partner Carsten til at komme og se løbet med os. Det var en meget spontan tur for Carsten. Du skal virkelig lide billøb, hvis du vil rejse så langt for kun 3 nætter! Vi var meget glade for at han kom, så uventet og det er nok det, der gjorde det så cool og spændende. Erik havde nogen til at være nørd sammen med nu og jeg kunne få en pause.

Så kender vi dem igen!

Erik tog til lufthavnen for at hente Carsten og de var begge i kanon god stemning, da de kom tilbage, allerede med øl i hænderne.

malaysia, kuala lumpur tårn

KL tower

Vi gik ud for at se Kuala Lumpur tårnet, som hæver sig 421 meter over byen, tog op til den højeste platform på 335 meter. Wauw, for en fantastisk udsigt.

malaysia, kuala lumpur, petrona towers

Petronas towers

Petronas towers var små fra denne højde. Erik og specielt Carsten var i festhumør, så de gik i byen senere på aftenen.  Jeg havde hovedpine  og jeg tror, at det passede fyrene perfekt. Så havde de noget tid alene uden mig til at stille dumme spørgsmål om racerløb.

Erik vækkede mig midt om natten, da de kom tilbage. Han var fortumlet og havde sin gennemblødte våde t -shirt i hånden. Han havde forsøgt at rense blodet af den, efter at nogle lokale havde overfaldet først ham og derefter Carsten på vejen hjem. De ramte Erik i ansigtet, så han faldt ned og slog sin hage. Han var kommet op igen og Carsten fik de små fyre jaget væk. Men der var stadig en stor fyr, der vist var påvirket af narkotika. Han var fortsat med at overfalde Carsten, der også blev ramt. Kort efter var nogle bartendere kommet til hjælp og overfaldsmændene løb væk.

En dårlig afslutning på en god aften for dem, selvom ingen af dem fik store skader.

Fredag 28 marts

Fyrene kom ret sent hjem i går aftes, men vi havde planlagt at tage ud og se Batu hulerne 13 km udenfor KL. Bagefter ville fyrene tage til Sepang og se Formel 1 træningen. Carsten kunne ikke komme op. Men Erik følte sig ok, så vi tog toget til hulerne.

Malaysisk tog, skilt, kun for damer

Alle de regler!

Det viste sig, at vi tog det forkerte tog, så i stedet for at bruge 40 min, brugte vi næsten 2 timer.
Da vi endelig kom ud til hulerne havde vi kun 50 minutter der, for Erik og Carsten havde aftalt at mødes og tage en taxa til Sepang. Der må have været en lille misforståelse om mødetidspunktet, for Carsten dukkede aldrig op, og han havde ikke vores Malaysiske telefonnummer og vi havde ikke nogen penge tilbage på vores telefon, så det var umuligt at komme i kontakt med hinanden.

kuala lumpur, bato caves, grotter

Bato caves

Vi så hurtigt en af hulerne og tog tilbage til guesthouset og håbede at finde Carsten der. Det viste sig, at Carsten havde ventet ved hulerne, men på det forkerte tidspunkt, en time før planlagt. Så dagen var gået med ingenting.

kuala lumpur, bato caves, grotter, aber

Bato caves var proppet med makakaber!

Hulerne ikke var umagen værd og fyrene fik ikke set træningen. Den dag skulle glemmes hurtigt. Carsten var stadig smadret, da han kom tilbage og vi var alle trætte og tog en lur.

Malaysisk tog, skilt, kun for damer

Gik ved en fejl ind i denne vogn, og efter at kvinder havde set bebrejdende på os i 40 min
opdagede vi at Erik ikke måtte være i vognen.

Om aftenen mødtes vi med Tom & V og fik en fabelagtig middag på Nandos (en engelsk reastaurant kæde, der servere krydret kylling). Jeg kan ikke huske hvornår vi sidst havde spist så meget mad. De solgte ikke alkohol, men de var venlige at lade os købe noget i en nærliggende butik og bringe det med ind på restauranten. Vi fik et par øl i Chinatown bagefter og hyggede os.

Kuala Lumpur, øltårn, 5 liter øl

5 liters øltårn – igen!

Lørdag 29 marts – Erik fortæller…

Jeg og Carsten tog tidlig afsted for se mere end blot de træningsrunder og kvalifikationen om eftermiddag. Vi ville også at se de andre racerbils klasser. Det er ikke kun Formel1 biler der køres med på et Formel 1 stævne. Der er en masse af andre klasser der også deltager.

Formel 1, carlsberg, malaysia, kuala lumpur

Som sædvanlig  med Carsten var vi bagud på vores tidsplan , så da vi ankom til banen, var det en stor og god overraskelse , at weekend-programmet var blevet ændret en hel del, så alt startede senere, end vi troede. Jeg tror faktisk , at det var første gang nogensinde sammen med Carsten, at jeg har prøvet at være forud for tidsplanen , ha ha …

Formel 1, carlsberg, malaysia, kuala lumpur, danmark, kevin magnussen

Vi nød de 32 grader og gik rundt ved indgangs-området med kolde øl i hænderne. Så rart at være i et racing miljø igen!  Som dagen gik, fik vi fik set nogle Asian Cup racere og Porsche 911 cup. Da den kval. runderne skulle til at starte dukkede Lisbeth op. Hun havde taget bussen sammen med V. og Tom, som også havde billetter til racerløbet. Desværre kunne vi ikke være sammen med dem, fordi de havde plads ved en anden del af banen og alle sektioner var adskildt med store hegn… Meget trist, også for hele raceroplevelsen. På lignende baner i Europa kan du gå hele vejen rundt om banen, uden at føle dig som at være lukket inde i en zoo!

De 2 danske racer tosser!

Efter at have set den sidste kval. runde udfordrede Carsten os til et go-cart race. Så afsted til go-cart banen, før Formel 1 kvalifikation senere på eftermiddagen. Vi havde kun lige fundet go-cart banen, da det asiatiske vejr viste sig fra dets dårligt side.  Fra en næsten skyfri himmel kom et voldsomt regnvejr ned over os. Heldigvis var Carsten hurtig nok til at snuppe sine penge tilbage. Lige ud af hænderne på den hjælpeløse mand ved go-cart udlejningen. I sådan et regnvejr ville vi ikke få meget ud af en go-cart tur.

Vi gik tilbage til den store bane og vi er jo vant til den slags vejr-ændringer efter mere end 6 måneder i Sydøstasien, så vi havde medbragt det nødvendige udstyr. Regnfrakker og en desværre  næsten ubrugelig paraply (eller også ødelagde Carsten den). Kvalifikations runden blev forsinket cirka en time på grund af de store regnmængder. Vi brugte tiden på at sætte et gigantisk dansk flag op, som Carsten havde taget med og på at drikker dansk øl – Carlsberg, som var den eneste øl, der solgtes på racerbanen og til den høje pris af 30 RM.

Kvalificationsrunden gik okay, set med danske solbriller, men kunne have været bedre. En 8. startposition til løbet for danske Kevin Magnussen.

Mindemur for ofrene fra MH370

Aftenen foregik roligt. En sen middag på McD, da vi kom tilbage K.L. omkring  kl 21:30, og derefter gik alle direkte til sengene.

Søndag 30 marts

Med tæt på 12 timers søvn til både Lisbeth og Carsten var vi nu alle 100% klar til en stor dag på racerbanen… Sammen tog vi en taxa til banen. Carsten havde sin bagage med. Han ville tage direkte til lufthavnen efter løbet. Lisbeth havde dansk leverpostej og resterne af det dejlige danske rugbrød, som Carsten havde taget med fra Danmark og jeg havde 3 store kolde øl med, vores danske flag og vores kamera. Lisbeth lavede lidt madder på bagsædet af taxaen, mens Carsten og jeg nød at fortælle en masse af de vanvittige, tåbelige og meget sjove historier fra de sidste 3-4 år med de to racing teams. Naturligvis med en øl i hånden.

Klar til ræs!

Vi havde taget de ørepropper med som min mors mand, Jan havde med til os, da de besøgte os i Thailand, (vi havde bedt om et par sæt, men fik en pose med måske 100-150 par). Jeg fik den idé, at Lisbeth skulle forsøge at sælge dem ved racerbanen. Salget gik meget bedre og hurtigere, end vi ville have troet. Efter 18 minutter var alle solgt og havde indbragt os omkring 130 RM . GODT GÅET! Så naturligvis fejrede vi det med en øl, og så var det tid til racerløb…

Formel 1, carlsberg, malaysia, kuala lumpur, danmark, kevin magnussen, ørepropper

Kræmmeren!

Det var ikke det bedste Formel 1 løb jeg har set, men bare at være der med Carsten og Lisbeth gjorde weekenden perfekt alligevel. Efter løbet var der en stor efter-fest med Calvin Harris som hoved navnet – det var også med i vores billetter. Vi ville tage derhen og få lidt flere øl, samt lytte til lidt europæisk musik, før Carsten skulle afsted til den den nærliggende lufthavn.

Formel 1, carlsberg, malaysia, kuala lumpur, danmark, kevin magnussen

Nyder lidt dansk øl, for en gangs skyld!

Men det var en stor skuffelse. Festen var alkoholfri… Ja alkoholfri – så vi gik tilbage til banen med det samme. Her var det stadig muligt at købe øl. Vi drak et par øl, mens vi klarede verdens situationen. Carsten forlod os omkring kl. 21 og vi tog tilbage til K.L. med bussen.

Spiste igen på McD og gik i seng. Slut på det usunde liv for denne omgang.

Video fra formel 1 weekenden

Mandag 31 marts

For første gang i lang tid sov vi godt. I løbet af dagen gik vi rundt i området kaldet Bukit Bintang, og endelig fandt vi et rødfilter til vores GoPro kamera. Der betyder, at vi kan få bedre og mere farverige videoer fra vores dykkerture (vi har været på udkig efter dette filter i mere end 3 måneder og i 3 lande).

Formel 1, carlsberg, malaysia, kuala lumpur

Det er nogle hårde arbejdsdage mange asiatere har!

Melaka, malaysia, ingen fødder på brættet

En påmindelse på dametoilettet hvordan du ikke må sidde på brættet

Regnen skyllede ned lige efter vi kom tilbage til vores værelse, så dagen gik med med blog og planlægning.

Tirsdag 1 april

Betalte hotelregningen og rejste til Melaka. Først med tog og derefter med en time forsinkelse med bus. To timers rejse og 22 RM mindre i vores tegnedreng. Melaka gjorde et virkelig godt første indtryk med de små gader, farverige bygninger og en flod, der løber gennem byen med cafeer på begge sider.

Melaka, malaysia

Melaka by

På en bro ind mod byen mødte vi en fyr, der tilbød os at bo på Raymonds gæstehus, som var centralt placeret. Kun 40 RM for en nat var en fair pris for os. Vi tog ud for at se det hollandske torv og marine museumet.

Det meste af eftermiddagen tilbragte vi i et indkøbscenter, på udkig efter nogle lukkede sko til Erik. Han havde brug for nogle til bjerget, vi skulle bestige på Borneo (han havde kun haft flip-flops og hans Fivefingers siden han mistede en af sine løbesko på en motorcykel tur i Laos tilbage i november året før).

Melaka, malaysia, salg af kuffert

Solgte en overskuds-kuffet fra Carsten på få timer, til 50 RM Det må da hjælpe på CV’et!

Jeg var temmelig træt, da vi kom til gæstehuset og tog mig derfor et hvil, mens Erik tog en løbetur.

Lækker mad Malaysia

Til aften fik vi noget lækket malaysisk mad – her Malay Laksa

Vi vidste, at Tom & Verity også var i Melaka i dag. Vi nød den sidste aften med dem før vore veje splittedes. De var på vej sydpå og vi skulle til Borneo. Vi havde rejst og været på ture sammen med dem i næsten 2 uger. Det havde været sjovt, tak til Tom for hans skøre humor om Mr. Bean, bjørne, Slovenien, den tyske fårehyrde rejsende, rensdyr-gede-hund osv. Og tak til V for at støtte ham og være sådan en dejlig person.

Melaka, malaysia

Vi sluttede turen med Tom & V. ved at dele endnu et øltårn – selvfølgelig på en bar, hvor juletræerne var levet af tomme øldåser.

Onsdag 2 april

Jeg tog en løbetur om morgenen og så forlod vi Melaka og tog tilbage til Kuala Lumpur, hvor Erik havde en overraskelse til mig. I dag var det vores 4 års dag, så jeg håbede på et godt sted at bo og noget luksus. Vi tog toget til Putra station i Kuala L. og jeg var virkelig spændt på overraskelsen, men lovede mig selv ikke at forvente for meget. Så kunne jeg ikke blive skuffet.
Erik synes ikke alt for sikker på, hvor vi skulle hen. Men jeg tror nu mere det var for ikke at afsløre noget for hurtigt. Jeg fulgte ham, og vi talte ikke meget på vej derhen. På et tidspunkt gik Erik ind på et meget flot 5 stjernet hotel.

Formel 1, carlsberg, malaysia, kuala lumpur, danmark, kevin magnussen

Højt til loftet lige pludseligt!

Det var endnu bedre, end jeg havde håbet. Der var swimmingpool og fitnesscenter på 11. etage med udsigt over K.L. og Petronas Towers. Værelset var stort, rent og komfortabelt. Bestemt ikke den kvalitet, vi var vant til, så vi nød hvert sekund af vores luksus-dag. Åh hvor jeg elsker overraskelser og Erik er god til at arrangere dem.

Kuala Lumpur, hotel, 5 stjerner

Luksus for en nat!

Vi spiste noget lækkert indisk mad på en restaurant i nærheden og havde en dejlig aften. At vi har holdt hinandens skørheder og fjollerier ud i 4 år var nødvendigt at fejre…

Udsigten fra poolen på hotellet…

Torsdag 3 april

Vi udnyttede at der var fitnesscenter fra morgenen af og fik bagefter den største og bedste morgenmad nogensinde. Buffeten var enorm og der var både vestlige og asiatiske retter. Vi spiste indtil vi begyndte at føle os dårlige og for at få den fulde værdi af hotellet, checkede vi ikke ud før et minut i 12.00
Det var meget let at vænne sig til et airconditioneret hotel og de fine forhold… Nå men tilbage på gaden tog det ikke mere end et par minutter, før vores tøj igen var klistret og svedigt. Så var vi tilbage igen.

Kuala Lumpur, malaysian airlines

Igen afsted med vores favorit fly selskab i Asien – Malaysian Airlines

Vi tog ud til lufthavnen og fløj til Borneo om eftermiddagen, med Malaysia Airlines… Med fingrene krydsede, for at vi ikke ville falde ned et eller andet sted i det store ocean. Men vi kom sikkert til Kota Kinabalu på Borneo. Malaysian Airlines er et dejligt selskab at rejse med. Mad og gratis drinks på alle flyvninger på mere end en time og inkluderer 20 kg. Bagage. Så i de fleste tilfælde (hvis du har ekstra bagage) er dette selskab billigere og MEGET bedre at rejse med end, i mange tilfælde, det frygtelige AirAsia.