Smukke og Unikke Borneo

Torsdag 3 april

Vi ankom til Kota Kinabalu lufthavn omkring kl 19 og en bus kørte os ind til byens centrum. Vi havde reserveret et værelse på forhånd på Kinabalu Travel Lodge & Tour center, til  vores første nat, men det var bestemt ikke, hvad vi forventede. På internettet stod, at det er et perfekt sted at arrangere ture fra og at personalet her er hjælpsomme og har en god viden om Borneo i al almindelighed…
Nå, da vi langt om længe fandt stedet, var det første vi blev mødt af, enram dunst af en blanding mellem våd hund og gammelt mad, og personalet forstod knapt engelsk. For at være ærlig, de kunne ikke hjælpe os med noget som helst. Ikke engang, hvor vi kunne finde et turist-bureau. Vi fik vort værelse, smed vores bagage og vendte tilbage til den friske luft udenfor.
Vi forsøgte forgæves at finde hovedkontoret, der arrangerer ture til bjerget Kinabalu, da vi så kunne undgå alle de dyre mellemled. Ingen kunne hjælpe os og på grund af det sene tidspunkt. Vi gav op og ventede til den følgende morgen. Byen har en masse madboder, så vi fik noget virkelig billigt mad ved en af boderne. Efter en spadseretur rundt i gaderne denne aften, havde byen ikke budt på meget interessant, så vi planlagde at rejse videre den næste dag. Men det er sådan, at næsten alt på Borneo bliver arrangeret herfra denne by, så her var vores eneste mulighed for at få tilladelserne til bjergbestigningen og dykningen. Det ville vi klare på én dag og derefter rejse videre.
Der gives kun 121 tilladelse til bjerget Kinabalu om dagen og til dykning gives kun 120 tilladelser  pr dag, så vi skulle være heldige for at få det passet ind i vores tidsplan. Specielt fordi de fleste mennesker reserverer disse ture 3-12 måneder i forvejen – men for at spare penge gjorde vi det ikke! Fingrene blev krydset til næste dag.

kinabatangan river, jungle trip, borneo, malaysia, public toilet

Dejligt lille offentligt toilet vi kom forbi!

Fredag 4 April

I dagslys fandt vi hurtigt hovedkontoret for bestigning af Kinabalu (Sutera Harbour Sanctuary). Nu var vi virkelig nødt til at lave en plan for vores tid på Borneo, da pladserne til bjergbestigningen var begrænsede og nogle dage var fuldt optagede allerede. Vi kunne ikke bestille noget før vi havde talt med dykkecentret også. Det hele skulle passes perfekt sammen.
Dykker-centeret vi talte med var fuldt optaget frem til i begyndelsen af juni, men de kunne give os plads hos et andet selskab. Det viste sig at koste en formue, da vi skulle bo på deres lejr i mindst 3 dage, så det var alt for dyrt for os og det passer ikke godt med de dage der var ledige til bjerget. Vi var lidt forvirret over alle disse informationer og spekulationer. Vi måtte opgive dykkerturen, da bjergbestigningen var vores første prioritet. Datoerne var fra 9. til 10 april.
Vi ville prøve at komme på jungletur omkring Kinabatangan floden, 3 dage og 2 nætter. Heldigvis gav det os ikke problemer. Vi ringede og der var plads næste dag. Det var perfekt. Nu skulle vi bare fange den sidste bus til Sandakan kl 14. Vi skyndte os tilbage til vores “dejlige” hotel og tog vores bagage og afsted var vi. Denne bustur var meget ubehagelig. Chaufføren var ung, uerfaren og uansvarlig. Jeg fortryder, at jeg ikke gav ham en skideballe over hans kørsel, men jeg tror jeg var for lettet over at komme ud af bussen, da vi endelig ankom i Sepilok .
Vi blev sat af ved en rundkørsel på hovedvejen sammen med en tysk fyr , Hansi (desværre ikke Hintersehr). Vi gik mod pensionatet, der lå nær rehabiliteringscenteret for orangutanger. Det var mørkt, himlen var fuld af skinnende stjerner og der var en fredfyldthed som kun findes i verdens ældste regnskov. Snart indså vi, at det var en lang gåtur til pensionatet, så vi besluttede at prøve at blaffe.  Vi kom med en lille lastbil, oppe på ladet. Han kørte os til, hvad han troede var nær Sepilok Bed & Breakfast. Det var venligt af ham at give os et lift, men endnu en gang oplevede vi, at asiater bare nikker til noget, de ikke ved noget om.

Det er overflødigt at sige, at vi gik tilbage den samme vej, vi kom fra, og efter endnu en fredelig gåtur i mørke nåede vi endelig til pensionatet. 65MR ( 120kr ) for et dobbeltværelse. Vi var alle sultne, men på grund af tidspunktet var der kun et spisested åben i denne lille flække. Receptionisten var hjælpsom og kørte os til stedet, hvor vi nød vores middag i selskab med Hansi og 2 tilfældige piger, der også skulle på jungle tur dagen efter.
Beklager, at vi ikke har nogen billeder fra disse dage!

Lørdag 5 april

Morgenmaden var en tam runde af hvidt toastbrød, serveret med marmelade og honning. Vi havde stadig nogle dåser leverpostej tilovers, så i det mindste havde vi en energikilde. Vi forlod vores logi og blaffede til onkel Tans Lodge, selskabet hvor vi havde reserveret jungleturen. De tilbød gratis tur til Orangutang Rehabiliteringscenteret og vi tilbragte 3 timer der.

sepilok, borneo

Bilen vi fik et lift af!

Pladsen var lidt kneben inde i bilen, da ejeren ikke kunne åbne låget til ladet, så vi måtte have al bagagen ind sammen med os.

Centret dækker 40 kvadratkilometer og er åben ud mod den vilde natur. Det betyder, at aberne kommer af fri vilje. De bliver fodret to gange om dagen. Nogle aber kommer aldrig tilbage efter de er sluppet løs fra centret og nogle kommer tilbage på grund af den nemme mad og deres tilknytning til de mennesker, der hjalp dem. Der var tre aber der kom til foderstationen denne dag og det var virkelig fantastisk at se dem i deres naturlige miljø.

Vi fik frokost da vi kom tilbage på Uncle Tan. Så kørte vi 1 ½ time med en varevogn med defekt  kølesystemet i blændende solskin ned til floden. Det var utålelig varmt. Vi fik alle en stor sort plasticpose til vores bagage, i tilfælde af regn eller vand i båden. Derefter en lysende orange redningsvest og vi var klar til sejlturen langs Kinabatangan floden.

Kinabatangan floden

Floden var brun, mudret og omgivet af grøn jungle. Det var meget autentisk og smukt. Vores turleder, Akin, fortalte os, at han ville stoppe, når han så noget dyreliv, selvom det kun var en sejltur og ikke en flod safari. Vi så makak-aber overalt, de er ret almindelige, så vi stoppede ikke  op for at se dem. Akin sagde vi ville se masser af dem i løbet af de næste par dage. Vi kaldte dem rotter, da de var over alt, de giver folk problemer og kan være meget aggressive til tider. Vi så mange hvide hejrer. De er meget nemme at få øje på , da deres farve er forskellig fra alt andet langs floden.

Lille lokal stamme som boede herude i midten af ingen-ting!

Vi ankom til Uncle Tan Lodge efter en times sejlads. Hytterne stod på pæle og i regntiden var noget af området oversvømmet. Heldigvis kom vi i den tørre sæson. Det var absolut ikke et 5-stjernet hotel vi skulle bo på, men der var det vigtigste. Vi delte et vindue og dør med to andre par. Der va , hvad vi havde brug for: en madras og et myggenet. Hver hytte var forsynet med en stor plastik spand og et låg, hvor alle vores søde ting som slik, tandpasta, shampoo og medicin blev opbevaret, så vi kunne undgå uønskede gæster (rotter) i løbet af natten. Vi snakkede med de andre deltagere i løbet af eftermiddagen og til vores store overraskelse var vi 7 skandinavere ud af 13 personer, men ingen danskere ud over os!

kinabatangan river, jungle trip, borneo, malaysia, scorpion, skorpion

Skorpion med unge – i vores lejr, men heldigvis ikke tæt på vores hytte…

Vi havde et orienterings møde med vores guide Akin, hvor han forklarede programmet for os, ikke kun én gang, men tre gange. Han gik os lidt på nerverne til sidst og vi blev en smule skuffede, da Hansi stillede ham grundlæggende spørgsmål om floden, landsbyer, befolkning og så videre… Og vores arme  guide kunne ikke svare, fordi han kun har lært at fortælle om programmet. Oh well, han var pokkers god til at få øje på de vilde dyr på floden, faktisk virkelig imponerende god, og det var det vigtigste.

Ved nat-safarien viste han os en lille baby- krokodille, isfugle og mange ugler. Der var et meget rigere dyreliv her end andre steder vi har været (med undtagelse af de undersøiske steder). Middagen var buffet, næsten vegetarisk og med  ubegrænset mængder af dampet ris.

Video fra første dag, af vores jungle tur.

Søndag 6 April

Vi havde en uønsket gæst midt om natten. Vi (mig & en af de andre piger i hytten) vågnede ved lyden af noget, der faldte ned på gulvet. Det var min ene sko, en rotte havde været interesseret i, eller måske kunne den ikke komme omkring den på hylden. Jeg bekymrede mig ikke så meget om det og faldt hurtigt i søvn igen, vel vidende at alle vores ting lå sikkert i spanden.
Vi kom på en solopgangs safari og mangroven var så levende på dette tidspunkt. Vi så varaner, store krokodiller, Sølv-aber, næsehornsfugle og isfugle. Det var så fantastisk at se alt dette i naturen og ikke gennem et hegn i en zoologisk have. Efter endnu en tam omgang morgenmad kom vi på en såkaldt jungle-tur, selv om det var en overdrivelse. Vi fik kun gået 700-800 meter inden for en time. Hvert træ krævede en forklaring, ifølge Akin. Det var lidt irriterende. Han lærte os træernes navne på malaysisk og antog at vi huskede dem. For at være ærlig, det interesserede os ikke meget.

Min egen lille abe!

Om eftermiddag var der intet på programmet. Vi havde et forfriskende spand-brusebad med vand fra floden. I de mindste følte vi lidt renere og mindre svedige, men hvor rene vi faktisk blev er tvivlsomt. Vi brugte eftermiddagen til at snue under vores sikkerhedsnet, myggenet.

Var på en seljtur igen omkring solnedgang og igen var vi forbløffede over det flotte og specielle dyreliv. Vi så næseaber i flere træer omkring et beskyttet område. Borneo er det eneste sted i verden, hvor de bor, og du kan se dem i naturen. Det var vores hovedmål at få dem at se…

Akin tog os også på en nat jungle-tur. Vi så et par edderkopper og nogle forskellige insekter, men alle tænkte kun på mad. Vi var alle sultne og da vi endelig kom tilbage til lejren, var det meste af maden spist. De nye folk , som var ankommet, var tilsyneladende også sultne, så de spiste det hele, uden at vide, at der kom flere, der skulle spise senere.

kinabatangan river, jungle trip, borneo, malaysia, cicada

Rester fra når cikaderne skifter ham.

Det gjorde mig lidt vred. Køkkenpersonalet burde have fortalt dem, at de skulle levne halvdelen af maden til os. Okay jeg prøvede ikke at være for sur og bad pænt om noget varmt mad og de lavede et par grøntsagsretter til os og selvfølgelig mere ris.

Jeg tog det roligt for sådan situationer er jeg vant til herude. Alle kan lave fejl og jeg glædede mig til at smage den lokale ris-vin. Vi gik tidligt i seng og lyttede til alle dyrene og når de var så tætte på dig giver det en speciel følelse.

Tid til lokal risvin

Video fra anden dag, af vores jungle tur.

Mandag 7 April

Sidste dag i lejren og kun én flod-safari tilbage, før vi skulle tilbage til Sepilok. Denne morgen var meget speciel, en tyk tåge dækkede floden og på vores flodtur så vi gibbon-aber og en stor krokodille nyde den herlige morgen.

Udsigten fra vores hytte

Tilbage i lejren pakkede vi vores ting sammen, spiste morgenmad og det var slutningen på vores eventyr for denne gang. Vi var mega heldige for vores guide fik øje på nogle orangutanger på turen  tilbage. Så ligesom vi troede safarien var overstået, fik vi set orangutanger i træerne, så nu var turen fuldendt. Vi kunne ikke ønske mere og var helt tilfreds med at have set alle de vilde dyr de sidste tre dage. På Uncle Tan Lodge tilbage i Sepilok fik vi frokost og var så klar til at rejse videre.

Vi fandt den offentlige bus ved hovedgaden og heldigvis var busturen meget mere behagelig end sidste gang. Det tog omkring 5 timer at komme til indgangen til Kinabalu National Park, som var vores næste stop.

kinabatangan river, jungle trip, borneo, malaysia

Nogle mere trætte, end andre.

Det var mørkt, da vi ankom, og vi havde reserveret et værelse på forhånd, men efter at have fundet adressen, opdagede Erik at vi havde reserveret det forkerte sted. Det andet sted her var billigere og tættere på indgangen til parken og da der meget snart ville komme regn besluttede vi at bo der i stedet.
Vi fik et almindeligt værelse med varmt brusebad for 60MR ( 110kr ) per nat. Vi var i 1500 m. højde og boede i et træhus uden varme, så det blev temmelig køligt om natten.

Næste destination nået – Mount. Kinabalu

Video fra tredje og sidste dag på vores jungle tur.

Tirsdag 8 april

Vi fik en god nats søvn og dagen gik med at besøge nationalparken og arbejde på bloggen. Efterhånden som vi så og hørte folk kommer ned fra bjerget og tale om turen, blev vi meget spændte. Specielt Erik havde glædet sig til bjergturen og havde brugt flere timer på internettet for at læse beskrivelser om bjergbestigningen, så spændingen smittede også af på mig.

climb, climbing, mountain kinabalu, Mt. Kinabalu, Laban Rata, Borneo, Malaysia

Tøj der matcher omgivelserne… Nørdet!

Til aften pakkede vi vores små poser med de ting, vi skulle bruge på turen og forberedte os med en hurtig lille løbetur og en god nats søvn.

Majestætiske mount. Kinabalu

Onsdag 9 april

Efter at have spist morgenmad gik vi til hovedindgangen til parken for eventuelt at finde nogen til at bestige bjerget sammen med og dele omkostningerne til en guide med. Vi fik betalt for tilladelse, indkvartering og forsikring i alt 596 RM hver (1200kr). Vi skulle også betale for en guide  (128 RM = 256kr ) og transport et stykke op. Vi fandt hurtigt en amerikansk pige (Joanna) til at dele disse udgifterne  med. Vi forlod hovedindgangen og kørte de 4 km op i 1866 m højde for at  starte bjergbestigningen derfra.

De lokale bærere!

De næste 3 timer og 45 min, var en udfordrende op-ad-bakke gåtur (6 km). Terrænet varierede meget, fra løse små sten til store stabile farverige klipper. Jo længere vi kom opl desto mere synligt blev bjerget foran os og det var en fantastisk udsigt. Vores guide og Joanna var langt bag os, men vi fortsatte for at holde vore muskler varme. På vejen mødte vi en masse bærere. De går turen hver dag, nogle gange to gange. De bliver betalt efter vægt og bærer ca. 25-35 kg hver, på meget ubehagelige træplader på ryggen.

laban rata, mountain kinabalu, mt. kinabalu, borneo

climb, climbing, mountain kinabalu, Mt. Kinabalu, Laban Rata, Borneo, Malaysia

Fantastisk dag at bestige et bjerg på!

Lige før vi nåede bjerglejren Laban Rata ( 3273m oppe ), begyndte vi at føle åndenød på grund af den tynde luft. På Laban Rata fik vi vores 4-sengs rum og nød vores frokost, som bestod af hvidt toastbrød med fyld. Her blev vi resten af dagen og slappede af og nød de smukke omgivelser.

climb, climbing, mountain kinabalu, Mt. Kinabalu, Laban Rata, Borneo, Malaysia

Der blev hygget og slappet godt af, inden nattens udfordringer.

climb, climbing, mountain kinabalu, Mt. Kinabalu, Laban Rata, Borneo, Malaysia, sunset

Endnu en fantastisk solnedgang

Bjerget Kinabalu er det højeste bjerg på øerne i Sydøstasien, 4095 meter, og vi havde stadig 800 m ( 2,7 km sti ) til toppen. Denne sidste opstigning skulle vi begynder på ved 03:00 tiden for at nå toppen ved solopgang. Eftermiddagen gik med en masse kortspil  og efter tidlig aftensmad smuttede vi i seng. Selvom vi var dækket til med tæpper, var det stadig koldt om natten, da der ingen varme var på værelserne.

Torsdag 10 april

Det var minus grader udenfor og absolut ikke behageligt at kravle ud af sengen kl. 02, men tanken om at erobre resten af bjerget gjorde det mere gennemførligt. Vi fik en bid mad før vi begyndte vores opstigning. Med kun 121 tilladelser per dag, vidste vi, at der kunne være fyldt på de smalle stier, specielt fordi vi alle starter omkring samme tid. Selv om vi var forberedte, blev vi stadig lidt irriteret over hvor overfyldt det faktisk var. Vi gik opad i en lang række med vore lommelygter og det var helt sejt at se, hvordan lysene snoede sig op på bjerget.

climb, climbing, mountain kinabalu, Mt. Kinabalu, Laban Rata, Borneo, Malaysia
Efter 700m begyndte den virkelige opstigning. Uden at kunne se mere end vores lygter tilladte os, klatrede vi op af en stigning med et reb som gelænder. Jeg kan huske jeg tænkte ved mig selv, at jeg var glad for, at jeg ikke kunne se præcis, hvad vi klatrede op på, det ville have gjort mig mere nervøs.

Endelig på toppen, lige i tide til at se solopgangen over Borneo

Efter et kontrolpunkt nåede vi et åbent område. Det var svært at sige, hvor stort det var, men absolut bredere end noget andet sted vi havde gået på bjerget. Det var på dette tidspunkt vi virkelig begyndte at føle den tynde luft. Vi gik meget langsomt for at holde vores vejrtrækning nede på et rimeligt niveau. Det var hundekoldt, så snart vi holdt op med at gå. Det føltes som evigheder, før vi nåede toppen. Vi frøs, men samtidig var vi tilfredse med vores præstation. Vi nåede toppen efter 2 timer og 20 min., lige i tide til solopgangen… Det er overflødigt at sige at den var fantastisk og meget smuk.

Bemærk bjergets skygge!

Vi overværede solopgangen og så begyndte nedstigningen. Det var en helt ny oplevelse at gå nedad og nu i dagslys. Vi havde en ide om, hvordan det så ud, men nu så vi det i dagslys og det var helt forskelligt fra hvad vi troede. Vi kunne ikke få nok af denne fantastiske udsigt over både bjerge og dale langt langt væk. Efter 1 time og 40 min, nåede vi igen Laban Rata. Her samlede vi ny energi ved den store morgenbuffet, før resten af turen ned ad bjerget.

Vi havde 6 km til bunden, og det ville være løgn at sige, at det var en behagelig gåtur, især de sidste 2 km. Den rigtige beskrivelse vil være smertefuld, uudholdelig og udmattende (for mig). Erik var overlegen og fuld af energi, eller foregav det!  Efter 3 timer og 15 min kom vi endelig helt ned igen. Fik en stor frokost på park cafeteriet og vi havde opbygget en ganske god appetit.

climb, Mt. Kinabalu, Laban Rata, Borneo, Malaysia

Meget godt skrevet!

Vi hentede vores rygsække på logiet og skulle til byen Kota Kinabalu igen. Vores første plan var at blaffe til byen, men flere og flere havde fået samme ide, så det opgav vi. Til sidst dukkede en minibus op og vi kom med. Vi fandt hurtigt et logi i byen (North Borneo Cabins, 25RM = 50kr i en sovesal) og boede sammen med Joanna. Vi delte værelse med tre andre piger og spiste sammen med dem til aften. En af dem var danske Line, som vi havde en lang aften sammen med.

Video fra bestigningen af mount Kinabalu

Fredag 11 april

Det var lang tid siden, at vi havde opholdt os i et vandrehjem og vi nød det. Det er den bedste måde at møde nye mennesker på. Vi havde brug for en god nats søvn efter vores bjerg eventyr og heldigvis var sengene gode.
Dagens plan var at besøge en af de små øer lige udenfor kysten af Kota Kinabalu. Det var en trættende opgave at finde ud af hvilket bådselskab og hvilken ø vi skulle besøge. Vi havde planlagt at leje et telt og bo på øen en nat og det var kun muligt på Mamutik Island. Senere fandt vi ud af, at det var muligt på alle øer, men der skulle vi selv medbringe telt.

Mamutik om dagen…

Mamutik var fuld af kinesere iført skrigende orange redningsveste og religiøse malaysiske folk dækket fra top til tå i alt for meget tøj (hvis du spørger mig) og de gemmer sig i skyggen af træerne. Der var kun få rund-øjer på øen og alle holdt sig i stor afstand fra de støjende asiater, der skriger og griner, som om de alle var døve.

Kinesere på stranden…

Vi fandt en plet væk fra støjen og satte vores lille Iglo telt op. Ud på dagen forlod de fleste øen igen. De er der kun en dag og vender så tilbage til deres hoteller i K.K. om eftermiddagen. Så til aften var der kun os, 3 andre fyre i et telt på den anden strand og nogle ansatte, der boede på øen.

camping on mamutik island, telt, tent, borneo, malaysia

Mamutik om aftenen… meget bedre 🙂

Det blev virkelig fredeligt og roligt , lige hvad vi ønskede. Vi havde medbragt nogle snacks og nogle kopper med nudler. Restauranten på øen lukkede kl 16, så vi fik tidlig aftensmad og overlevede på snacks i løbet af aftenen. I skoven bag vores telt opdagede vi store varaner, meget tiltrukket af den store losseplads. Selvom kun så én ad gangen, kunne vi se udfra størrelserne at der var masser af dem. Vi kikkede en del på dem, mens vi indsamlede træ til et bål.

Min egen Robinson Crusoe

Aftenen gik med kort skuespil, se solnedgangen, nyde de rolige omgivelser og drømme ved bålet. Vi havde intet camping udstyr, bortset fra vores medbragte telt, soveposer og puder, men vi kom gennem natten.

Vores nabo!

Lørdag 12 april

Jeg kan ikke forestille mig en bedre måde at vågne op på, end at åbne teltet, se solopgangen, lytte til fuglene og se det rolige hav lige foran… Okay måske på et 5 stjernet hotel lige ved stranden med en veranda og serveret morgenmad, men da det nok ikke sker, var dette et godt nr. 2.

camping on mamutik island, telt, tent, borneo, malaysia, sunrise on mamutik

Solopgangen set fra vores “seng”

Vi nød en fredfyldt morgen før folk begyndte at dukke op på stranden igen. Efter en masse sol vendte vi  tilbage til K.K. sent om eftermiddagen.

camping on mamutik island, telt, tent, borneo, malaysia

Slikker det sidste sol, inden vores tur går videre…

Vi indlogerede os igen på North Borneo Cabin og undersøgte hvordan vi kunne komme til Brunei og se hvad der er at se der. Selskabet der sejler herfra til Brunei havde lukket på kontoret, så vi kunne ikke bestille billet til næste morgen. På vandrehjemmet sagde de at båden sandsynligvis ville være fuldt booket, da alle fra Brunei rejser til Malaysia, specielt Labuan Island, i weekenderne for at drikke og fest (der er ingen alkohol i Brunei). Vi havde reserveret fly fra Brunei til Bali, så vi skulle til det lille land før eller senere. Vi blev en smule bekymret for, om vi kunne få en båd billet eller ej. Bus transport til Brunei tager mere end 10 timer, så det ville vi gerne undgå. Vores eneste mulighed var at være på kontoret, når de åbnede næste morgen og så håbe, at de havde et par pladseer tilbage…
Jeg havde sat mit hoved op efter at spise indisk chicken tikka masala, men desværre endte vi i en meget kostbar restaurant, hvor vi brugte, hvad vi normalt bruger på to måltider for at få den berømte kylling. Helt ærligt var det en smule skuffende, maden savnede den særlige tikka smag.

Video fra teltturen på Mamutik island

Søndag 13 april

Erik stod meget tidligt op og løb til båd kontoret på molen for at bestille billetter. Damen der ville holde to billetter til os indtil kl 7,45, så vi fik travlt. Erik måtte løbe tilbage til vandrerhjemmet igen for at hente mig og vores ting, og så slugte vi noget ristet hvidt brød til morgenmad og skyndte os til kontoret for at hente billetterne, 120RM ( 240kr ) for os begge .
Den første båd bragte os til Labuan Island. Det var koldt ombord og personalet kunne ikke slukke for air-conditionen – men de var venlige nok til at vise mig til et tomt og varmere opholdsrum, da  jeg klagede over temperaturen. Vi havde omkring to timers ventetid på Labuan Island, før den næste båd kom, der skulle sejle os til Brunei. Vi brugte vores sidste Malay penge på frokost. Det er altid sjovt, når vi forlader et land og stadig har lidt penge tilbage. Vi forvandles til små børn, der lige har fået lommepenge og nu skal have dem brugt i en fart og have mest mulig ud af dem. Efter endnu en bådtur ankom vi til Brunei.