Komodo & Labuan Bajo

Onsdag 23 april

Vi forlod Gili Trawangan sammen med Tara for en 4 dags bådtur omkring Komodo National Park. Vi skulle besøge øer og strande på vej til vores nye mål, byen Labuan Bajo på Flores øen.
Til at begynde med var vi sent på den og mødte ikke Tara, før vi kom til Bangsal på Lombok. Efter turen i den overfyldte båd fra Gili til Bangsal, fandt vi Tara i bådcompaniets restaurant.
Vi ventede på at komme på båden i lang tid og blev utålmodige over den lange ventetid. De trak det virkelig til det yderste. Restauranten var fyldt med mennesker og bagage og vi fandt ud af, at bådselskabet skulle indhente tilladelser til nationalparken og det var derfor det tog dem så lang tid.
Til sidst blev vi opdelt i 3 forskellige grupper og blev vist til vores både.

Komodo boattrip, Lombok to Flores, Komodo island, komodo dragons, Indonesien, indonesia, komodo national park

Vores hjem de næste 4 dage.

Endelig ombord!

Vi var 17 på vores båd , plus 4 besætningsmedlemmer og en guide. Det er forbløffende, hvordan vi har sænket vores krav til standarder og materielle behov, som for eksempel denne båd… Alt ombord var meget simpelt, ingen komfort. Der var to høje bænke på hver side af båden, der var så høje, at vi ikke kunne nå ned med fødderne. En kano fyldte halvdelen af pladsen på fordækket og vi sov alle på øverste dæk på tynde beskidte ildelugtende madrasser…

Køkkenet ombord!

På trods af disse omstændigheder, som ingen syntes at tage sig af alligevel, var alle glade og så frem til en fantastisk tur gennem et af de smukkeste steder på jorden. De fleste af os tog en dukkert i det krystalklare vand før afgang.
Vores guide, Chin, informerede os om turen, hvad vi skulle se, hvor vi skulle stoppe og så videre. Naturligvis mødte vi en masse nye mennesker på båden. Den første dag var en sejldag, vi havde et lille stop ved en strand for at bade ellers havde kaptajnen travlt med at få os til vores næste destination. Efter et lille morgenmåltid og nogle kiks i løbet af dagen, var vi sultne da middagen blev serveret.

Så er der serveret

Besætningen lagde et stor vandtæt tæppe på gulvet og middagen blev serveret som buffet på tæppet. Vi sad alle omkring det magiske tæppe, enten på vådt dæk eller på bænken og nød maden. Vi brugte en masse tid, på at se på omgivelserne og nød hvert øjeblik af det. Efter alt for lidt søvn natten før, blev vi hurtigt trætte og fik faktisk en god søvn, selvom vi kunne høre den støjende motor hele natten.

Det øverste dæk, hvor vi sov.

Torsdag 24 april

Jeg kunne nemt få til vane at vågne op til solopgangen på en båd. Så ville der ikke være nogle problemer med at komme tidligt op længere! Absolut en fantastisk solopgang!

Dejligt syn at vågne op til.

Vores morgenmad var tam, bestod kun af en marmelade klapsammen. Vi får normalt et stort måltid om morgenen, så denne sandwich holdt kun os mætte i et par minutter… Alle i båden havde det på samme måde, men der var ikke noget at gøre ved det. Der var tilsyneladende ikke medbragt mad nok til tre store måltider om dagen.

Vi havde to stop til snorkel dykning og svømning denne dag. Ved det første stop vadede vi ind til en ø, hvor et flot vandfald ventede på at blive udforsket og besteget. Andet stop var ved en smuk vulkansk ø med en saltvands sø inde i krateret. Vi var ikke kloge nok til at medbringe øl fra Bangsal, men til vores held solgte de øl på denne lille afsides ø… Det var Bintang (lokal øl) tid… De var lidt dyrere end normalt, men det var ok, når vi befandt os helt herude i midten af ingenting. Der var en god og hyggelig atmosfære på båden og alle enedes rigtig godt. Det var helt sikkert et godt valg til at tage på denne tur.

Bintang tid!!!

Først og fremmest fordi transport er så dårlig og langsom på land de fleste steder i Indonesien og for det andet, fik vi set en masse betagende steder, som vi ikke ville have set ved at rejse over land og det store plus var, at vi mødte så mange spændende mennesker.

Fredag 25 april

Vi vågner op til en ubeskrivelig udsigt igen. Vi var omgivet af øer, alle dækket med grønt græs og bløde bakker. Jeg har aldrig set noget lignende, troede ikke noget sådan eksisterede. Det er sådan noget du kun drømmer om. Uden tvivl den smukkeste natur, som vi nogensinde har set. Kan ikke sige det nok… Det var helt fantastisk og så enestående! Fantastisk at rejse og se nye steder hver dag.

Komodo strædet!

Det var den store dag, hvor vi skulle se de store komodovaraner på Komodo øen. Vi var meget spændte. Vi fik en vejledning, da vi kom til øen og derefter gik vi på safari for at se efter varanerne.

Vi fandt ikke nogen på turen, men omkring naturlejren vi kom til i slutningen af turen var der en lille og to store der gik omkring. De syntes meget lade og langsomme… Og skræmmende store.

Så var de der!

Naturvejlederen var meget omhyggelig med at sørge for vi fik ikke kom for tæt på disse ”drager”, fordi de rent faktisk kan bevæge sig virkelig hurtigt.

De spiser geder, køer, bøfler, hjorte og hinanden. De jager ved, at de bider deres bytte i benet. Så følger de byttet i flere dage, indtil de bakterier, de har inficeret byttet med, tager livet af det. Så kommer varanen og spiser hele dyret. De behøver kun at spise en gang om måneden.

Der er selvfølgelig historier om folk der er blevet bidt af varanerne og selvom det ikke er dødeligt, hvis det behandles rigtigt, kan det stadig tage år at komme sig fra en bid. Så vi var alle lidt opmærksomme, når en af komodovaranerne rejste sig op og bevægede sig mod os… Guiderne var nervøse og ville have os til at bevæge os hurtigt væk. Vi følte os så trygge at vi fik nogle fantastiske fotos af ”dragerne”.

Erik tog en hurtig tur op på toppen af en høj bakke, for at få en god udsigt over bugten.

Senere kom vi på en snorkel-dykketur og så igen djævlerokker, mantaer… Hvor heldig kan vi være… Det var den bedste dag nogensinde!

Lokal kræmmer!

Om aftenen kom nogle lokale i deres små faldefærdige kanoer og solgt os iskolde bintang øl og hjemmelavede souvenirs. Vores båd var fortøjret sammen med en af de andre både, fra samme selskab, og vi havde en fest sammen med dem om aftenen.

Hele den skønne besætning ombord!

Jeg forlod festen virkelig tidligt, og takket være min iphone, en svensk fyr som lånte mig sine hovedtelefoner og Jack Johnson faldt jeg nemt i søvn. Erik forlod selskabet, da han opdagede, at jeg var forsvundet og da han fandt mig i min skønhedssøvn, besluttede han at slutte sig til mig.

Lørdag 26 april

Om morgenen følte vi os friske og bevidstheden om, at de fleste stadig sov og vågnede med tømmermænd senere, gjorde at vi havde det endnu bedre… Haha. Fik endnu en ”dejlig” morgenmad – en banan pandekage… Ikke engang nok til at fylde et nyfødt barn. Oh well, den store solopgang og synet af delfiner foran os trøstede.

Endnu en smuk morgenstund.

Vi nåede øen Rinca omkring middag, dette er en anden ø med komodovaraner. På grund af det mindre dyreliv på øen er der mindre at fange for komodovaranerne, så de er mere aggressive og sultne her. Så vi krydsede fingre for en spændende safari-gå-tur.

Vores ranger og hans kæp!

Det tog os et stykke tid at overbevise guiden, at vi ville være i stand til at gå den lange tur. Han var ikke glad for det, da de fleste af os var i klip-klappere og nogle endda barfodet. Den lange tur var gennem højt græs med stor mulighed for at møde slanger. Vi insisterede på, at vi ville prøve turen og endelig fik vi vores vilje.
Vi delte os hurtigt i to grupper, en hurtig og en langsom. Det gjorde ikke guiden gladere. Vi skulle følge ham i hans tempo, men nogle var trætte fra i går aftes og havde ikke taget vand med, så de kunne ikke følge med.

Omgivelserne var spændende og naturen lignede et dinosaurer land – det passede perfekt til drage-varanerne. Vores guide så en skadet bøffel ved stien. Og med en skadet bøffel er der også en sulten drage i nærheden. Vi havde ingen interesse i at forstyrre jagten, så vi lavede en lille omvej omkring stedet.

I slutningen af turen, i nærheden af natur-stationen og en lille butik/restaurant, så vi tre drager under nogle træer. Vi gik nærnere for at tage nogle billeder… Kun et par sekunder efter, hørte vi en høj røst bag os råbe “ikke løbe, ikke løbe”. Vi vendte rundt og så den langsomme del af gruppen blive forfulgt af en enorm varan. Pludselig havde de ikke nogen problemer med at gå hurtigt… De kom i vores retning med dragen lige bag dem. Vores guide begyndte også at råbe og hurtigt ledte han os til den nærliggende restaurant.

Heldigvis blev varanen interesseret i en af de mindre varaner, men det varede kun et par minutter, så den kom hen imod os igen. Vi var alle i sikkerhed i restauranten og i en lille pavillon, begge hævet en meter eller to over jorden. Men dragen var stadig aggressiv.

Guiderne råbte til de få dumme, der stadig var nede på jorden for at tage billeder – og ikke var klar over, hvor farligt det egentligt var.  Ud af ingenting kom en anden varan, lige så aggressiv som den anden, og de begyndte at jage hinanden rundt i området. Det var meget dramatisk og spændende, og vi fik set noget aktion, som  vi ønskede.

Det hele endte med at den ene varan jog den anden væk og guiden lokkede den sidste væk med et stykke kød i en rissæk, som de kastede til den – og dragen tog den og forlod området.

Video fra vores møder med Komodo varanerne

Vi forlod øen mens vi morede os og lavede sjov med de andre deltagere, der blev jagtet af varanen. Heldigvis fik ingen skader… Alle var tilfredse med vores action-mættede eventyr.

Vi ankom til Labuan Bajo på Flores om eftermiddagen. Efter fire dage kun med brusebad i saltvand, længtes vi efter et ordentligt bad, så vi kunne få al den saltvand vasket af.

Sidste stop inden Labuan Bajo

– og sidste tur i baljen for denne gang!

Der var et par af os, der blev på båden en nat mere, bare fordi vi havde betalt for 4 nætter og fik kun 3 på vej derhen. Vi lånte et brusebad af nogle fyre, der lejede et værelse for en nat. Og så mødtes de fleste af os til middag, og derefter stod aftenen på fest i Paradise baren. Det var den perfekte afslutning på en flot tur og alle fik nok i løbet af natten. Vi trak os tilbage omkring kl 3:30 og faldt hurtigt i søvn på båddækket.

Video fra vores fantastiske 4 dages sejltur fra Lombok til Komodo

Søndag 27 april

Båden skulle tilbage til Lombok, så vi måtte stå op kl. 8 om morgenen. Vi tumlede ud af sengen, meget trætte og stadig beruset, fik vi vores ting samlet sammen og gik ind til et vandrehjem i byen. Her fik vi vores skønhedssøvn i et dejlig afkølet aircon-værelse.
I den tidlige eftermiddag havde vi samlet nok energi til at gå ud og få noget at spise. Vi mødte de fleste af de andre personer fra båden på den italienske restaurant, Cit Ma Bon, som i øvrigt serverer noget fremragende og betaleligt mad. Nogle forlod øen eller fortsatte deres videre rejser og nogle opholdt sig længere.
En tysk fyr fra bådturen havde mødt en lokal pige, Valery, og hun inviterede os på grill mad. Han var på en måde, den mest fremragende rygsækrejsende, vi har mødt. 19 år, havde rejst i 1 ½ år. Det meste af tiden havde han blaffet rundt i Asien, sovet udenfor i sin hængekøje, han havde set og mødt flere lokale folk, end vi nogensinde ville nå. Hans historier var fantastiske og anderledes fra alle andre. Forbløffende at møde folk som ham.

Labuan Bajo, bbq, grill aften, flores, indonesien, colored chickens

Barbeque i Valerys have

Valery og hendes familie serverede os noget lækkert mad. Grillet fisk – det bedste vi nogensinde har fået.

Den lækreste grillede fisk…

Labuan Bajo, bbq, grill aften, flores, indonesien, colored chickens

Søde små kyllinger, som Valery havde købt på markedet.. Ikke overraskende !

Da fire af os skulle dykke den næste dag og resten var rejst, blev det en rolig aften. Da vi kom tilbage til vandrehjemmet troede bestyreen Gregorius, at vi var rejst med alle vores ting, så han havde udlejet en af vores senge til en anden. Det betød, at vi måtte dele en enkeltseng… Selvfølgelig for færre penge… Så kun 90.000 rupiah (43kr).

Mandag 28 april

Vi (os, Tara og en kiwi ved navn Tony) tog på en vidunderlig liveaboard dykker tur. 3 dage og 2 overnatninger for  6 millioner rupiah hver (2850kr). Det omfattede 3 måltider + snacks hver dag, privat kabine om bord, alt dykkerudstyr og 10 dyk. Vi var 8 dykkere ombord og lige så mange besætningsmedlemmer og selvfølgelig 2 dykkerledere.

Diving, komodo national park, flores, indonesien, indonesia

Afsted på endnu en tur i Komodo strædet.

Første dyk på Sebayur Kecil var en smule skræmmende for mig. Allerede på vores nedtur havde vi virkelig dårlig sigtbarhed med en masse grøn plankton. Det forvirrede mig, jeg blev lidt panisk og en smule klaustrofobisk og en tid følte jeg mig helt desorienteret. Jeg havde lyst til at vende om igen og havde nøjagtig samme ubehagelige følelse, som de første par gange jeg prøvede at dykke… Jeg kiggede på de andre, de syntes rolige og okay, så jeg beroligede mig med at tænke på natdyk og huledykning, som jeg havde prøvet før. Det havde været mere mørkt end dette og så begyndte jeg at slappe af og kom med helt ned…
Dykket var ubehageligt på grund af al det plankton. Der var masser af farverige og fantastiske koraller, men jeg kan ikke huske at vi så mange fisk på dette dyk. Andet dyk på Pengah Kecil, var langt mere spændende. Vores dykkerleder blev angrebet af en kæmpe aftrækkerfisk. Hun havde  ikke set den komme hen imod hende og den bed hende lige i hovedet. Deres yngle sæson er nu (marts – maj), så de er meget aggressive, hvis du kommer i nærheden af deres territorium. Heldigvis er deres bid ikke farlige, men det er stadig skræmmende at blive bidt. Det efterladte et  blødende sår i hovedet og hovedpine for resten af dagen.

Efter at have set dette var vi meget opmærksomme på disse fisk de følgende dage. Tredje og sidste dyk denne dag var et natdyk på Wainilu. Det er virkelig udmattende at dykke, men vi har også en masse sjov og som altid på liveaboard turene, handler det kun om at dykke, sove og spise.

Diving, komodo national park, flores, indonesien, indonesia

At se solnedgang og flyvende hunde er ikke det værste at ende dagen med.

Vi overværede en ubeskrivelig smuk solnedgang og tusindvis af flying bats, der kommer ud for at jage… De krydrede hele solnedgangslandskabet og gjorde det endnu mere specielt.

Tirsdag 29. april

Det var en travl dag med 4 dyk (Wainilu – Manta Point – Batu Balong – Komodo Bay) og tilsyneladende også en masse fisk på programmet. Vi så djævlerokker igen og nød hvert sekund med de hvide revhajer, skildpadder, kirurg-fisk, enhjørning-fisk,  Napoleon-læbefisk, jack fisk, dragefisk, trevallys og sweetlips.. Bare for at nævne et par stykker – listen er uendelige og dykkeoplevelsen var overvældende. Se videoen!

Komodo nationalpark er kendt for stærke strømme og med stærk strøm kommer en masse af de store dyr, som hajer og djævlerokker. Og specielt nogle af de puffer fisk vi så, var enorm. Også batfishes og endda anglefishes var kæmpe store her, i forhold til hvad vi har set andre steder. På et af dykkene, hvor vi kæmpede mod strømmen og ikke kom ret langt på et svømmetag, faldt trykket i luftbeholderne 50-60 bar, på grund af vores megen vejrtrækning. Det var meget ubehageligt. Tilsyneladende havde vores dykkeleder navigeret os forkert og derfor endte vi i den stærke strøm. Det var virkelig irriterende, specielt da vi senere hørte fra den anden gruppe, at de havde undgået strømmen og set masser af djævlerokker.

De næste 2 dyk var gode og livet i havet var overvældende. Vi elsker de steder, hvor der er fisk overalt og vi føler som om vi er i en massiv fiskesuppe, hvor fiskemængden er ubegrænset.

Video fra vores Komodo dive liveaboard

Onsdag 30 april

Sidste dykke dag og endnu mere forkælelse i form af lækker mad og drikkevarer om bord. Dykkeområdet blev kaldt den Gyldne Passage, Crystal rock & Castle rock. Mange sjove dyk med en masse ting at blive underholdt af. Vi havde også noget strøm, men vi var godt forberedte og alle havde et lille anker med, så vi kunne hægte os fast i en sten, hvis strømmen blev for stærk.
På et dyk hang vi bare og så alle fiskene komme forbi… Store orientalske sweetlips, store kirurg fisk, enhjørninge fisk, jackfish osv. For at opsummere denne dykkertur, så så vi den største mængde fisk på ét sted og generelt størrere fisk end noget andet sted vi har været, vi svømmede med en masse hvidtippede revhajer og så en flok fredelige mantaer… Vi fik også oplevet, hvor stærke, kraftfulde og uforudsigelige strømme kan være.

Diving, komodo national park, flores, indonesien, indonesia

Hygge området ombord på båden.

Som altid på dykkebådene er det trist at forlade den luksus der er ombord, for at vende tilbage til rygsæklivet. Vi havde problemer med at finde ledige værelser, da vi kom tilbage til Labuan Bajo. En kæmpe færge var ankommet dagen før, så alt var udlejet, undtagen det billige vandrehjem (Cold Corner Backpacker Hostel) – her lykkedes det for lederen Gregorius (elsker navnet) at finde plads til os igen i det en af hans to huse .

Vandrerhjemmet er virkelig beskidt og rodet , men det billigste i Labuan Bajo og tilsyneladende også den eneste med plads til os. Vi ville ikke blive i Labuan Bajo i meget længere tid, så vi forsøgte forgæves at få en bus til byen Ende den næste morgen, men også her var alt fuldt booket. Den første bus vi kunne få ville være om 2 dage. Okay, ikke noget at gøre ved det, vi ville bare få en “spildt” dag i LB .
Om aftenen sagde vi farvel til Tara og Tony, og så var vi os selv igen. Jeg mener, vi kan godt lide  at møde mennesker og få nye venner, men det er også rart at være blot os to til tider.

Komodo boattrip, Lombok to Flores, Komodo island, komodo dragons, Indonesien, indonesia, labuan bajo hostel

Vores hostel, det er usselt ud – og det var det også, men det var billigt!

Video fra vores dykkertur i Komodo strædet

Torsdag 1 maj

Mens folk derhjemme fejrer 1.maj bruger vi tiden i denne charmerende lille by… Der var ingen fest her.

Hovedgaden i Labuan Bajo på 1. Maj

Vi fik skrevet noget og spiste nogle udmærkede vestlige fødevarer. Vi så frem til at rejse den næste morgen. Vi forberedte os på en lang rejsedag. Turen til  Ende skulle tage omkring 10 timer og som altid i Asien var vi forberedt på 12-15 timer så… Det er mere uforudsigelig end vejret derhjemme.