Mangrove vandring imellem øerne Ibo & Quirimba

Den ene dag arrangerede vi en guide som tog os med på en 3 timers lang vandretur igennem mangrove skove, små sti systemer og mudder områder, for til sidst at ankomme til øen Quirimbas.  Man har brug for en guide for at finde vej igennem mangrove skoven, tro ikke at du selv kan finde vej. Turen kan kun gås ved lavvande, da der er over 3 meters forskel på tidevandene.

Jeg var glad for at kunne låne et par vådsko/neopren sko

Der var fyldt med smukke farverige krabber

Det lille sti system i skoven

LTA_6126

Da vi kom ud af skoven kunne vi se flere kilometer hen over den hvide sand strand, det som kun få timer efter var dækket af kraftfulde bølger, så virkelig fredeligt ud nu. Vi kunne lige ane bølgerne slå ind over revet ude i horisonten og Quirimbas øen lå lige fremme. Alle de smukke muslinger og konkylier var et levende bevis på at stedet stadig er urørt af turister.

Erik og Paula

Stranden på Quirimba var meget smukkere end vi havde turde håbe på

Da vi ankom til øen føltes det, som var vi de første til at opleve den. Den er beboet af venlige lokale. Tiden stod helt stille derude. Vi fik serveret frokost under et bambus halvtag med smuk udsigt over havet, hvor vi kunne følge hvor stærkt tidevandet kom ind.

Middag for tre

Det smagte overraskende godt, ikke fiskebenene, men saucen

Vores guide tog os med igennem et par af de små landsbyer, hvor grinende og legende børn fulgte vores færd. Der blev stirret langt efter mig, eller rettere mit store Nikon D7000 kamera, jeg havde hængende om halsen. Det kamera har samme værdi, som to huse på øen, fandt vi senere ud af. Så jeg har lignet en stinkende rig ”Mazungu” (hvid) i de lokales øjne.

LTA_6178

Den eneste butik vi så på øen

Læg mærke til solcellerne

Lægehuset / sygehuset på øen

Vores guide og Paula sørger for vand til os

Vores guide Benjamin og Paula sørger for vand til os

Tørrede fisk er et hit, de holder længere og behøver ikke opbevares i et køleskab

Tørrede fisk er et hit, de holder længe og behøver ikke opbevares på køl.

Ud på eftermiddagen gik vi ombord på båden der skulle sejle os tilbage til Ibo. Kaptajnen navigerede os gennem den bevoksede mangrove skov, vi sad kun fast et par gange, hver gang ventede vi tålmodigt på at vandet kom ind, så båden kunne løsne sig og vi kunne sejle videre.

Eriks udsigt fra båden

3 tanker om “Mangrove vandring imellem øerne Ibo & Quirimba

1. Laura

Hvor lyder det som en spændende dag! Jeg vil så gerne opleve Afrika en dag, men der har bare været så mange andre destinationer ude i verden, der har trukket i os 😛 Har I egentlig nogle bekymringer ved at gå rundt med jeres kamera? Vi blev selv røvet i Peru i 2014, og siden da har jeg været lidt mere betænkelig med at gå med kameraet fremme :-/ Desværre.

• ingendestination Forfatter

Hej Laura
      Det kan jeg også varmt anbefale. Vi har ikke været så meget rundt endnu, men vi er allerede fascinerede efter de få steder vi har besøgt.
      Ja vi har bekymringer mht. vores kamera. Jeg er mest påpasselig med det inde i større byer, ofte så lader jeg det store kamera være hjemme, og tager vores gopro med, hvis vi skal på bytur. Gopro’et er ikke så spændende for de lokale.
      Vi havde mit Nikon med ude på øen fordi vi var sammen med en guide, og kendte flere på Ibo, som sagde at det var okay at gå rundt med.
      Jeg vil sige at jeg er meget mere påpasselig med det her i Afrika, end jeg var i sydøst Asien.. Men der er de også meget mere vant til turister og store kameraer, end de er her.
      Jeg kan godt forstå hvorfor du er blevet mere betænksom ved det, efter sådan en ubehagelig oplevelse. Det er træls man ikke må have lov til at være turist og tage nogle fede billeder, uden at skulle være nervøs for om man bliver berøvet.

• Laura

Det lyder også som om I har en meget fornuftig tilgang til det hele 🙂 Det med at forhøre sig ved sin guide og lige stikke fingeren i jorden, der hvor man er, giver i hvert fald rigtig god mening.
        Forsat god tur! Jeg glæder mig til at følge med I jeres kommende eventyr – Thailand eller Afrika 😉